23948sdkhjf

For få medarbejdere får digital efteruddannelse

Ledere bør sætte tid af til at finde uddannelsesmulighederne til deres medarbejdere, lyder rådet

"Vi skal være verdensførende på digitalisering."

Den sætning vil mange danske politikere, virksomheder og organisationer - ikke mindst DI - gerne stå som afsendere på.

Men dykker man ned i ordet "digitalisering" bliver det hurtigt tydeligt, at det dækker over mange meget vidt forskellige ting.

Skal ligge forrest
I produktionshallerne har robotterne holdt deres indtog, i markedsføringsafdelingerne er sociale medier hotte, i bankverdenen er blockchain og bitcoin brandvarme emner, og hos dem alle kan "big data" bruges til at gøre mange ting smartere.

Alt sammen skal indtil videre føres ud i livet af mennesker med større eller mindre forstand på it, og derfor ærgrer det direktør Tine Roed, Dansk Industri, at Danmark ikke ligger helt forrest internationalt, når det gælder digital efteruddannelse af medarbejdere.

Tal fra Eurostat viser, at kun 23 procent af danske virksomheder med over ti ansatte i 2015 tilbød opkvalificering af it-færdigheder til medarbejdere, som ikke var it-specialister.

Det er langt fra Europas topscorer Norge, hvor næsten 40 procent af virksomhederne angav, at de har tilbudt den type efteruddannelse. Men også langt over Europas bundprop Rumænien, hvor det er færre end fem procent af virksomhederne, der har tilbudt det.

Åbner for flere muligheder
- De opgaver, der skal løses på arbejdspladserne, har en stigende grad af kompleksitet, og det stiller øgede krav til blandt andet skriftlighed og digitale færdigheder. Heldigvis er Danmark i forvejen blandt Europas digitale frontløbere, og vi har et godt udgangspunkt i den globale konkurrence. Men vi er nødt til at lægge os mere i selen for at bevare styrkepositionen, og det gælder både virksomheder, uddannelsesinstitutionerne og medarbejderne selv, siger Tine Roed.

Der findes allerede i dag en lang række AMU-kurser, som har fokus på anvendelsen af it i de forskellige jobfunktioner. For eksempel kurset "Intro til digitalisering i industrien".

Men en af udfordringerne for både medarbejdere og virksomheder, der søger efteruddannelse på it-området, er, at udbuddet kan virke uoverskue­ligt, og det kan være vanskeligt at finde de tilbud, der er relevante for forskellige typer medarbejdere.

En industritekniker har eksempelvis næppe det store behov for at få et kursus i officepakken, og en chauffør har nok heller ikke det store behov for en indførsel i, hvordan computeren på en CNC-fræser fungerer.

- Både medarbejdere og virksomheder bør sætte tiden af til at fremsøge de relevante tilbud, som giver værdi for begge parter. Vi har med trepartsaftalen om voksen- og efteruddannelse åbnet op for en række tiltag, der vil gøre det nemmere for både virksomheder og medarbejdere at tilvælge efteruddannelse, og der bør begge parter gøre sig selv den tjeneste at overveje, om der findes efteruddannelse på it-området, der kan klæde begge parter bedre på til en endnu mere digital fremtid, siger Tine Roed.

Klæder med­arbejderne på
Transport- og logistikkoncernen Danske Fragtmænd erkender helt åbent, at de er bagud med efteruddannelse på it-området. Det skal der gøres noget ved, og en screening blandt virksomhedens ca. 550 lager- og terminalmedarbejdere har vist, at der både er behov for at opgradere medarbejdernes it-færdigheder og de basale færdigheder inden for læsning, skrivning og matematik.

- Over halvdelen af vores screenede medarbejdere var i målgruppen for undervisning. Det har vist os, at der er et stort behov, og derfor har vi sat gang i et forløb, hvor medarbejderne får tilbudt undervisning i dansk og matematik med it som understøttende værktøj. Kurserne kan tages i arbejdstiden lokalt på terminalen, og så dækker vi udgifter til vikarer, mens de er afsted, siger direktør for HR og kommunikation Peter Jepsen, Danske Fragtmænd.

"Projekt Basis" giver overblik
Foreløbige evalueringer af forløbene viser, at 90 procent føler, at de har lært noget, og 67 procent er blevet bedre til it. Nye hold starter til januar, og Danske Fragtmænd overvejer nu, hvad næste skridt skal være.

- Man kan sagtens sige, at vi burde have været endnu tidligere ude med dette tilbud, men det er kun ti år siden, vi blev dannet som samlet selskab, og derfor har andre opgaver været mere presserende. Nu gør vi en indsats for vores største medarbejdergruppe, og så må vi derefter se, hvad vi skal gøre for vores funktionærer, siger Peter Jepsen.

Han fortæller, at virksomheden har haft god gavn af den indsats, som "Transportsektorens Udviklingsfond" har gjort for at skabe overblik over uddannelsesmuligheder gennem "Projekt Basis"

- Nu har vi taget dette initiativ i samarbejde med VUC, men der er mange andre aktører, der tilbyder undervisning, og det kan være meget svært at finde rundt i. Derfor er det en stor hjælp, at fagforeningen 3F i samarbejde med Dansk Industri med "Projekt Basis" har skabt et overblik over mulighederne i vores branche, siger Peter Jepsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172