23948sdkhjf

Nødvendige kommunale anlægsinvesteringer bremses af anlægsloftet

Befolkningstallet stiger og dermed også belastningerne på alt fra skoler til broer, men investeringerne følger ikke trop, påpeger Dansk Byggeri

Når vi i Dansk Byggeri Hovedstaden og Nordsjælland hvert år er rundt og tale med borgmestrene, så drøfter vi naturligvis de kommunale anlægsbudgetter. I stort set alle kommuner hører vi om planer for renoveringsprojekter på skoler, institutioner, stier og veje, som må udskydes på grund af anlægsloftet.

Anlægsloftet er aftalt mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) og sætter grænserne for, hvor mange skattekroner kommunerne må bruge på at forbedre de kommunale bygninger og den kommunale infrastruktur.

Større belastninger
Befolkningstallet stiger i kommunerne i vores region. De fysiske rammer på kommunale skoler, institutioner og ældrecentre belastes. Der er øget trafik på veje, stier og broer. Det kræver kommunale investeringer til løbende renoveringer, ombygninger og nybygninger. Og vores klare indtryk er, at kommunerne gerne vil forbedre de bygningsmæssige rammer for deres borgere - for os borgere. Den slags projekter vil også efterfølgende reducere de kommunale driftsudgifter.

Alligevel betyder aftalen om anlægsloftet, at kommunernes investeringer i blandt andet bedre bygningsmæssige rammer og bedre fremkommelighed begrænses år efter år, selvom der er befolkningstilvækst i kommunerne. Det hænger ikke sammen.

Beregninger, som Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) har lavet, viser, at mens kommunernes muligheder for at investere i anlæg reduceres, så er statens andel af de samlede anlægsinvesteringer steget i samme periode.

Investeringer i infrastruktur
Det er godt, at staten investerer i motorveje, baner og broer, men den slags store anlægsinvesteringer flader desværre ud i disse år.

Det går blandt andet ud over de helt oplagte infrastrukturprojekter i Hovedstadsområdet, hvor fremkommeligheden på vejnettet er så ringe, at det påvirker vores medlemsvirksomheders produktivitet.

Vi venter fortsat på konkrete statslige investeringer i færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen, forlængelsen af Hillerødmotorvejen, en bedre trafikafvikling på tværs i Nordsjælland og ikke mindst en havnetunnel i København.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109