Georg Berg A/S skal løfte den nuværende omsætning mærkbart i løbet af den næste håndfuld år.
Det siger eneejer og adm. direktør Christian Berg til Licitationen - Byggeriets Dagblad oven på et 2016/17-regnskab, som skuffede fælt med et negativt resultat på 10 mio. kroner.
- Målet er, at vi rammer en omsætning på 500 mio. kroner om fem år. Det skal ske med organisk vækst, og vi vurderer, at vi har opgavegrundlaget til det lokalt. Men i løbet af et år eller to har vi planer om at åbne et satellitkontor i København, der kan fungere som en fast base, som gør det nemmere at pleje vores mange gode relationer derinde.
Også bundlinjen udsættes for ambitiøse mål hos Slagelse-entreprenøren, som leverede pæne overskud i de tre regnskabsår op til sidste års minus.
- Vi kan se, der er flere i branchen, som har kørt med overskudsgrader højere end fem procent, så det er vi da voldsomt inspirerede af her. Vi har selv været deroppe og ligge før, så vi ved, at vi kan gøre det, og det skal vi kunne gøre igen, understreger Christian Berg.
Mere end høj løn
Det er nyt hos Georg Berg at opstille deciderede mål for væksten.
Faktisk er det ikke mere end et år siden, at direktør Christian Berg til Licitationen sagde, at han fokuserede på indtjening frem for omsætning. Spørger man direktøren, hvorfor blikket nu har flyttet sig op mod toplinjen, er svaret todelt.
- Det står nærmest på første side i lærebogen, at man skal have en vækst, der går opad, hvis man vil udvikle sig. Så det er den ene grund, siger Christian Berg, før han kommer med det andet argument, som er mindre banalt.
Georg Bergs HR-afdeling består i dag af en deltidsansat person, som er tilknyttet virksomheden på freelancebasis. På samme vis er mange af de kurser og medarbejderudviklende projekter, virksomheden tilbyder, lejet ind udefra.
Ambitionen er, at Georg Berg selv kan stå for den slags aktiviteter i fremtiden. Og det kræver en organisation i en anden liga end den nuværende.
- Alle ønsker selvfølgelig en god løn, men jeg oplever, at især de yngre generationer har fokus på meget andet end det. De ønsker sig sparring og de vil arbejde i grupper med andre. Der er en forskel i sammenligning med, da jeg startede her for 17 år siden, hvor folk helst ville have store opgaver og så løse dem selv, siger Christian Berg om motivationen.
Blander kunder og opgavetyper
Nøglen til en organisation, der kan løfte de yngre medarbejderes krav, er en større omsætning. Samtidig skal indtjeningen naturligvis følge med. Den mission skal opfyldes med hjælp fra den helt rette sammensætning af både opgaver og kunder.
Det betyder, at andelen af totalentrepriser i ordrebogen ikke skal være meget større end de nuværende 25 procent.
- Når vi går ind i en totalentreprise, skal der være noget ekstraordinært i forhold til dem, vi bygger for. Det skal være lokalt, have en god sammenhængskraft eller være nogen, vi kender godt i forvejen, siger Christian Berg.
- Hvis man ikke er enige om, hvad der skal leveres, risikerer man at havne i en kamp med bygherren. Det ønsker vi ikke. Vi ønsker at have gode, langvarige relationer med bygherrer, som vi kender, og hvor vi ved, hvad de vil have.
Også kunderne skal blandes godt. Her har nære samarbejdspartnere som Region Sjælland og de lokale boligselskaber samt store virksomheder i Vestsjælland en høj stjerne. Men også offentlige bygherrer og pensionskasser vægtes højt.
- Vi sørger for at blande kundemassen, så vi ikke bliver alt for hårdt ramt, hvis det hele pludselig bremser hårdt op, som vi så det med krisen sidst, siger Christian Berg.
Slagelse-entreprenør lufter ambitiøs vækstplan efter milliontab
Georg Berg vender ryggen til et skuffende 2016/17-regnskab med planer om at løfte omsætningen til 500 mio. kroner i løbet af fem år