23948sdkhjf

Udsættelse af midtjysk motorvej koster samfundet milliarder

Over syv mia. kroner kan det koste samfundet at udskyde Hærvejsmotorvejen i 10 år, ifølge beregninger fra Vejdirektoratet

Det kan være dyrt for samfundet at udsætte store infrastrukturprojekter.

Hvis en potentiel ny Hærvejsmotorvej fra Hobro til Haderslev bliver udsat i ti år vil det koste samfundet godt og vel 7,5 mia. kroner

Det viser en analyse, som Vejdirektoratet har gennemført på vegne af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

"Vejdirektoratet har beregnet, at det samfundsøkonomiske tab ved at udsætte igangsættelsen af projektet fra 2020 til 2030, kan opgøres til cirka 7,5 mia. kroner for korridor A, der er den bedst forrentede af de belyste korridorer", skriver minister Ole Birk Olesen (LA) i et svar til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.

Trængsel overrasker
Branchedirektør Henrik Friis fra Danske Anlægsentreprenører peger på, at udgiften ved en udsættelse sagtens kan vise sig at være større.

- Det er set før, at man har undervurderet, hvor hurtigt trængslen stiger. Og det er ikke utænkeligt, at tingene udvikler sig hurtigere end beregnet frem mod 2030 og dermed øger behovet for at få opgraderet infrastrukturen, der i forvejen er nødlidende, siger han. 

Hærvejsmotorvej

En foreslået motorvej mellem Haderslev og Hobro, der skal aflaste E45

Den er estimeret til at koste 15-20 mia. kroner at anlægge

Ved udgangen af 2016 vedtog VLAK-regeringen at sætte 65 mio. kroner af til VVM-undersøgelse og forundersøgelse af delstrækninger

Henrik Friis bemærker desuden, at han ikke håber, at analysen, der er udarbejdet som svar på et udvalgsspørgsmål, er et udtryk for, at der reelt bliver spekuleret i at vente med projektet.

- Det er positivt, at en udvidelse af den vestfynske motorvej kom på finansloven, og der er sat penge af til en VVM-undersøgelse af Hærvejsmotorvejen og en forundersøgelse af Østlig Ringvej, men andre projekter ligger klar til at blive sat i gang. Og overordnet må vi sige, at den blå regering har forsømt vejene, siger han.

Flere lignende analyser
Det tyder dog ikke umiddelbart på, at der bliver spekuleret i en udsættelse.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre siger til Jyllands-Posten, at han mener, at analysen giver endnu et argument for at komme i gang med det midtjyske anlægsprojekt:

- Det viser, hvor vigtig den kommende parallelmotorvej er. Ved at vente går samfundet glip af mobilitet, hvilket koster dyrt for virksomhederne, fordi en ny motorvej vil give en markant kortere transportvej med varer ned gennem Jylland.

Ifølge artiklen i Jyllands-Posten deler transportordfører Rasmus Prehn (S) opfattelsen, og han ønsker at flere transportprojekter bliver belyst på samme måde med beregning af det samfundsøkonomiske tab ved en eventuel udsættelse.

- Det er klart, at den slags gør indtryk. Det er meget relevant at gøre befolkningen opmærksom på, hvor dyrt det er at udskyde eller helt undlade at foretage infrastrukturinvesteringer. Det er derfor en model, vi har tænkt os at forfølge, siger han.

Også for en eventuel Kalundborg-motorvej er der foretaget lignende beregninger. Den vil koste samfundet 150 mio. kroner at udsætte fra 2020 til 2030.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125