23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DAGENS LEDER: Ren udlicitering på S-togene

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

De findes allerede i den københavnske metro. De førerløse tog. Men de kan nu også gøre deres indtog på det københavnske S-togsnet, hvis den aftale, som Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre landede i går, bliver til virkelighed. Aftalen lægger op til at udbyde hele S-togstrafikken og den tilhørende drift og vedligehold af skinne- og signalnettet til et offentligt privat samarbejde (OPP) og gøre S-togene førerløse.

Dermed er politikerne ved at slagte DSB’s gulvkalv. For S-togene i København er noget nær de eneste togstrækninger, som giver overskud i et DSB, som ikke har det bedste ry.

Samtidig står Banedanmark også over for noget af en rundbarbering, hvis drift og vedligehold af S-banen lægges i det nye OPP-selskab: 20 procent af Banedanmarks samlede udgifter til drift, vedligehold og fornyelse ligger på S-banen.

Uanset hvor meget man vender det eller ej, er gårsdagens udspil ren udlicitering. På jernbaneområdet har jyderne levet med dette længe, siden Arriva overtog hele ansvaret for togdriften i Midt- og Vestjylland i 2003. Og der kan sagtens være fordele ved, at en aktør nu både står for både drift af togene og af skinnenettet i København.

Der ligger blot en stor opgave for politikerne i at strikke et OPP-selskab sammen, som både tilgodeser tognettet, men også passagerne. S-togene er noget nær en livsnerve i hovedstadsområdet, og borgerne er ikke tjent med forsinkede tog og ikke mindst opskruede billetpriser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.116|instance-web02