23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Innovation finder sted på byggepladsen

Dansk Byggeri-direktør Michael H. Nielsen håber, at ny innovationskampagne også kan sætte skub i bygherre-rollen og i virksomhedernes måde at tilgå processer, der er dyre og tidskrævende

De lyse idéer opstår på byggepladser i Holstebro, Vejen, Kalundborg og Nørresundby. Over hele landet og ofte som følge af meget jordnære problemer, der trænger til en praktisk og tidsbesparende løsning her og nu.

Det ved de fleste i byggebranchen, og det er den udvikling, Realdania og BloxHub, nu yderligere kan understøtte ved at lancere en ny innovationskampagne for alle aktører i byggeriet.

En stor del af initiativet handler om at bringe mere forskning ind i byggeriets virksomheder, med det formål at bruge teoretisk viden som innovationsværktøj.

Realdania påpeger, at en gennemsnitlig byggevirksomhed på mellem 25 og 99 ansatte hvert år bruger cirka 155.000 kroner på forskning og udvikling, mens en tilsvarende industrivirksomhed til sammenligning bruger cirka en mio. kroner.

Kun seks procent af de igangsatte erhvervsforskningsprojekter i 2015-17 var inden for byggeri, påpeger folkene bag den nye kampagne.

- Men det kan være svært at lave en direkte sammenligning, mener direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen.

- Mange industrivirksomheder producerer varer, der går direkte til markedet, mens byggevirksomheder, især entreprenørvirksomhederne, arbejder efter efterspørgsel fra bygherre, og på baggrund af løsninger fra rådgiverne. Derfor handler innovation i byggeriet meget om, hvordan man tilrettelægger processerne, hvordan man sparer tid og hvordan man påvirker systemleverancerne. Og at bygherre bliver bedre til at udbyde nogle udfordringer, som for eksempel energiløsninger eller bæredygtige materialer, der kan løses i samarbejde med virksomhederne, i stedet for blot at udbyde én bestemt løsning, siger Michael H. Nielsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Søg fonde
Derfor har han flere opfordringer til aktørerne, så indflydelsen på nye løsninger stiger og indtjeningen i sidste ende kan blive bedre:

- Det kræver det, at man tester nye materialer og dokumenterer, at de virker. Det havde været en fordel i NgO-plade sagen, hvor det i sig selv var innovativt at bruge nye materialer, men ikke gennemtænkt ikke at stressteste dem først. Og så vil det være en fordel for byggeriet at vise større interesse for Innovationsfonden, der med InnoBooster investerer i projekter til små og mellemstore virksomheder med op til 250 ansatte, siger Michael H. Nielsen.

Han peger på, at der ingen grund er til, at disse fondspenge kun går til landbruget og medicinalindustrien.

- De skal ud at arbejde i byggeriet. Alle siger, at innovation først er noget, der sker om 30 år, men det sker allerede nu, for eksempel når en stukatørvirksomhed disrupter et gammelt håndværk og investerer i en robot, der hurtigt scanner stukken på slotte og herregårde, der skal renoveres, og derefter hurtigt kan lave kopier i sandsten eller granit. Det er et eksempel på, at de gamle tidskrævende metoder med gipsafstøbninger også kan udsættes for ny innovation, siger Michael H. Nielsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web01