Erhvervsuddannelserne skal være attraktive, så flere tager en erhvervsuddannelse, særligt efter grundskolen.
Aftaleparterne bag næste års finanslov er enige om at afsætte en ekstraordinær kvalitetsudviklingspulje til erhvervsuddannelserne 170 mio. kroner i 2018. Heraf reserveres fem mio. kroner til en ansøgningspulje til øget kendskab til erhvervsskolerne, herunder øget brobygning fra folkeskolerne til erhvervsuddannelserne.
Kvalitetspuljen skal understøtte arbejdet med at implementere erhvervsuddannelsesreformen og sikre høj kvalitet i erhvervsuddannelserne.
Omprioriteringsbidraget på 2 procent er videreført i 2018 og forlænget til og med 2021. Det betyder, at skolerne må forvente omprioriteringsbidrag på 2 procent i såvel 2018, 2019, 2020 som 2021. Dermed skal erhvervsskolerne alt i alt spare omkring 210 mio. kroner i 2018 i forhold til 2017, alene som følge af omprioriteringsbidraget.
Direktør i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Lars Kunov er skuffet over skolernes fremtidige økonomiske ramme.
- Vi er kede, af at man nu skærer i erhvervsskolernes bevilling. Men vi er også kede af, at man bagefter går ud og fejrer det som en stor sejr og at man vil gøre noget ekstra fra erhvervsuddannelserne. Lad være med at fortælle mig, at jeg har fået mere i løn, hvis sandheden er, at jeg bliver trukket i løn, siger han.
Lars Kunov er ikke i tvivl om, at besparelser vil få store konsekvenser.
- Det kommer til at gå ud over kvaliteten, for vi har ikke nogle mærkelig steder at hente pengene henne, siger han.
En række nedskæringer
Hos installatørernes brancheorganisation Tekniq glæder man sig over kvalitetspuljen.
- Vi har brug for at trække flere unge til disse uddannelser. De senere år har erhvervsskolerne oplevet en lang række nedskæringer, og vi kan håbe, at finansloven bliver første skridt til at vende denne udvikling, siger adm. direktør Niels Jørgen Hansen.
"Løft" til erhvervsskoler skuffer
En ekstrabevilling til erhvervsuddannelserne på 170 mio. kroner bliver ædt op af omprioriteringsbidraget. Det går ud over kvaliteten, mener skolernes organisation