De 2,4 mia. kroner på finansloven, der er sat af til udvidelse af motorvejen på Vestfyn, giver anlægsområdet et tiltrængt løft.
Sådan lyder det fra branchedirektør Henrik Friis fra Danske Anlægsentreprenør.
- Det er rigtig godt. Tidligere var der lagt op til, at man ville tage nødsporet i brug for at lette trængslen på strækningen, men nu har man valgt at gennemføre en omlægning til et nyt spor. Og dermed er man gået fra 200 mio. kroner til 2,4 mia. kroner i investeringer. Det er et boost til infrastrukturen, som forhåbentlig fortsætter de kommende år, siger han.
Nu er den officiel
Strækningen Nr. Aaby - Odense V på godt 24 km skal udvides fra fire til seks spor, og regeringen forventer, at den nye motorvej vil stå klar i 2022.
Størstedelen af finansieringen - cirka 2,1 mia. kroner ifølge ministeriet - kommer fra indtægter fra Storbæltsbroen.
Aftalen blev egentlig allerede vedtaget i september af regeringen og Dansk Folkeparti, men Henrik Friis glæder sig alligevel over at se den på finansloven.
- Det var ventet, at den ville komme med, men man kan aldrig være helt sikker, så det er positivt at få det bekræftet, siger han.
Branchedirektøren fremhæver desuden, at der nu er kommet en konkret plan for anlægsarbejdet og finansieringen på projektet med den nye finanslov.
Gode projekter venter
Foruden motorvejsudvidelsen på Fyn fremhæver Henrik Friis en VVM-undersøgelse af en mulig udvidelse af E45 fra fire til seks spor mellem Vejle og Randers som et lyspunkt på finansloven.
Han gør dog samtidig opmærksom på, at der allerede ligger færdige VVM-redegørelser klar for andre projekter.
- En udvidelse af Hillerød-motorvejen, en del Frederikssundmotorvejen og Næstved-Rønnede motorvejen er der allerede gennemført VVM-undersøgelser for, og der er igangsat en forundersøgelse af havnetunnelen i hovedstaden. Så der er flere vigtige projekter, som bare skal sættes i gang, siger Henrik Friis.
Trods de positive takter i den seneste finans er udsigterne ikke prangende for anlægsbranchen i de kommende år, mener han.
- Selvom der kommer gang i Femern-anlægget i 2020, så er der stadigvæk udsigt til faldende investeringer på anlægsområdet, og det ser vi gerne, at man retter op på. Men de nye projekter kan forhåbentlig skabe momentum.
Danske Anlægsentreprenører ser positive takter
Danske Anlægsentreprenører glæder sig over rygvind til anlægsområdet i finansloven, der indeholder penge til vestfynsk motorvej og VVM-undersøgelse af østjysk strækning