Byggeboomet i København har medført en stigende efterspørgsel efter nye lokalplaner, og for at kunne matche byens behov for hurtig udvikling har kommunen igangsat en række initiativer om effektivisering og forenkling af processen.
Der er opmandet med 14 medarbejdere, oprettet et nyt visitationsteam, som kategoriserer alle nye lokalplansager som henholdsvis enkle, ukomplekse, komplekse eller meget komplekse sager og indført større brug af standardbestemmelser.
Senest - og som sidste planlagte punkt - har Borgerrepræsentationen godkendt nye servicemål, som netop tager afsæt i de fire sagskategorier.
- Generelt gør vi det her, fordi vi kan, og så skal vi også gøre det, siger Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han fremhæver, at servicemålene er resultat af de andre ting, der er gjort. Og han påpeger, at servicemålene er gode for alle - såvel bygherrerne som forvaltningen selv, som bliver mere effektiv, da man også har kigget på sagsgangen på rådhuset.
De nye servicemål
Med de nye servicemål speeder kommunen særligt sagsbehandlingen op i de enkle lokalplansager. Her går man fra et servicemål eksklusiv afklaringsfase på 52 uger til 31 uger.
Samtidig går man fra et servicemål for både de ukom-plekse og komplekse lokalplaner på 52 uger til 48 uger eksklusiv afklaringsfasen for begge kategorier.
Derudover indføres et servicemål for netop afklaringsfasen, hvor der i dag ikke er et servicemål. Det bliver på 10 uger for de enkle sager og 16 uger for de ukomplekse og de komplekse lokalplaner.
Hermed lander de nye servicemål samlet på 41 uger for de enkle lokalplaner og 64 uger for de ukomplekse og komplekse.
I de meget komplekse lokalplansager holder kommunen fast i den nuværende praksis, hvor servicemålet fastsættes i samarbejde med bygherren.
Rette vej
Hos Dansk Byggeri glæder man sig over, at det går "den rette vej".
- Vi så selvfølgelig gerne, at det gik endnu hurtigere, men vi synes det går den rette vej, siger chefkonsulent Anne Gram.
Hun fremhæver, at organisationen ikke forventer at kunne komme ned på to måneder, da der er tale om en tung proces med mange led og hensyn.
Og hun understreger samtidigt, at de ser frem til udmøntningen og håndhævelsen af de nye servicemål.
- På papiret ser de jo godt ud, siger hun og roser, at der deles op efter sagernes kompleksitet, og at der indføres standardbestemmelser.
Hvordan kommunen ender med at kategorisere sagerne ser Dansk Byggeri også frem til at se, fortæller hun.
Morten Kabell påpeger, at der ikke er grund til uro i forhold til overholdelse af servicemålene - heller ikke efter han selv siger farvel til posten som teknik- og miljøborgmester og overgiver den til partikollegaen Ninna Hedeager Olsen efter nytår.
Han understreger nemlig, at man har sat dem realistisk. Desuden fremhæver han, at der er "en grænse for, hvor langt ned, man kan sætte dem".
- Demokrati tager tid, siger han og henviser til, at såvel borgerhøringer som seriøs behandling af høringssvar netop kræver tid.
De nye servicemål træder de i kraft den 1. januar 2018.
Lokalplaner skal behandles hurtigere i København
Der skal skrues op for tempoet, og Borgerrepræsentationen har i den forbindelse godkendt nye servicemål