Hos entreprenøren Kai Bech, der hører hjemme i Holstebro i det midt-vestjyske, har man flere forretningsområder.
Dels bygger man broer og andre anlægsprojekter, men vejservice er også en forgrening, som virksomheden satser på. Og året har budt på udfordringer vejrmæssigt:
- Nu kan man jo ved at tage sine forholdsregler justere sig ud af meget, også når vejret ikke arter sig, men det er klart at det usædvanligt våde klima, vi har haft året igennem gør, at tingen bliver tungere at arbejde med, og det er selvfølgelig omkostningskrævende, siger afdelingsleder, Karl C. Christensen til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Tungt og tidskrævende
- Det våde vejr gør det hele tungere. Vi kan ikke køre alle steder, græs er sværere at slå, og det tager længere tid, og sådan er der mange operationer, der tager længere tid i vores dagligdag, og det kan mærkes på det samlede tidsforbrug, siger han.
Aktivitetsniveauet er dog fortsat fornuftigt, også på vejservicedelen:
- Vi bød dog på en af udbudspakkerne i Vejdirektoratets store udbud, men fik det ikke, og det er vi ikke så utilfredse med, at det gør noget, siger han med et jysk smil.
- Vi er ret påpasselige med, at tingene skal hænge sammen økonomisk for os, og vi regner naturligvis tilbuddet ud fra det, og kan det så ikke lade sig gøre, så er det også fint, for vi er ikke i en situation, hvor vi vil dumpe prisen, siger han.
Han har ca. 30 mand i sin afdeling, som udvides kraftigt her når sneberedskabet sætter ind.
- Så trækker vi på vores anlægsafdeling, og i øvrigt alle steder, hvor vi kan overtage folk. Vi har også en række underentreprenører i gang, når vintersæsonen for alvor kommer i gang, siger han.
Når vintertjenesten kører på fuldt blus, har han ca. 60 mand i gang.
Godt grej
Der er naturligvis hård konkurrence på arbejderne, og en del af det at være konkurrencedygtig, er at have nyt og godt grej og maskiner til arbejdet, så det kan foregå hurtigt og effektivt og uden nedbrud.
- Vi har oparbejdet et misundelsesværdigt værktøj bestående af en rå mængde data, der er plottet ind i et system, så vi har fuldstændigt styr på, hvornår vi skal udskifte den enkelte maskine.
- Det betyder virkeligt meget, for det holder stik hver gang. Vi har prøvet at forbigå systemet og gå efter en mavefornemmelse, men så snyder vi bare os selv, siger han.
Firmaet samler alle oplysninger på den enkelte maskine ned til modelnummer, og ved så præcist hvornår den enkelte skal udskiftes, hvis den ikke skal give problemer.
- På den måde arbejder vi meget seriøst med omkostninger set over tid, og maskinhandlerne er ret imponerede, når vi viser dem, hvad vi egentligt ved om den enkelte models levetid, siger han.
De fleste maskiner i firmaet er i øjeblikket 1-2 år gamle, men de bliver senest udskiftet ved 4-5 års levetid.
- Når vi en sjælden gang skifter mærke, så indhenter vi lignende oplysninger fra kolleger, så vi ved, hvor vi står, siger Karl C. Christensen.
Midt-vestjysk entreprenør har haft specielt år
Meget nedbør giver flere omkostninger på vejservice, konstaterer Kai Bech A/S i Holstebro