23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Distanceledelse kræver mere tillid og mindre kontrol

Som leder på distancen er det vigtigt at knytte tætte relationer og skabe tillid til dine medarbejdere på afstand. Ellers risikerer du at miste evnen til at lede dem, lyder vurderingen fra ledelsesrådgiver

I takt med at virksomheder ekspanderer både nationalt og internationalt, og efterhånden som teknologiske landvindinger giver nye muligheder for at kommunikere over selv store afstande, bliver det stadig vigtigere for moderne ledere at kunne lede medarbejdere på afstand. Uanset om det er på byggepladsen i den anden ende af byen, på kontoret i den anden ende af landet, eller måske endda i et andet land.



At lede på afstand er en vanskelig ledelsesdisciplin, der kræver tillid og kommunikation i stedet for kontrol. Det mener Lars Pedersen, der via sit selskab Pitstop Management arbejder med ledelsesrådgivning.



- Det er først og fremmest tilliden, der udfordres af distancen. Jo mindre kontakt vi har, jo mindre tillid har vi til hinanden, og så er det, at nogle forfalder til rapportering og kontrol, fordi de tror, det erstatter tillid. Det giver måske lederen en kortsigtet tryghed, men det er en faldgrube, siger Lars Pedersen



Han er forfatter til bogen "Er der en leder til stede?" om emnet, og holder desuden foredrag om distanceledelse. For ledere og virksomheder landet over efterspørger input til hvordan man løser nogle af de udfordringer, der følger med når man geografisk adskiller leder og medarbejder.



- I bund og grund handler det om at gøre den mentale afstand kortere, og man lykkes som leder, hvis medarbejderne ikke tænker over, at der er en afstand imellem jer, siger Lars Pedersen.



Det uformelle virtuelle møde

Når virksomheder bygger nye domiciler i dag, er et af de største ønsker til arkitekturen, at bygningen indeholder uformelle mødesteder. På den måde kan medarbejdere mødes og styrke relationerne i mere afslappede sammenhænge. Det er dog særdeles vanskeligt at etablere et uformelt mødested med en medarbejder eller en kollega, der befinder sig i den anden ende af landet eksempelvis.



Men det er en af lederens vigtigste opgaver, og det kan med fordel struktureres i begyndelsen, så man får lavet nogle gode vaner, forklarer Lars Pedersen.



- I det nære miljø falder man jo let i snak ved kaffemaskinen eller tager en kort snak på gangen. Der får man tit clearet nogle ting af, og det er vigtigt at lederen skaber en platform, hvor man kan snakke eller chatte uformelt med medarbejdere og kolleger på afstand, siger Lars Pedersen.



Han nævner blandt andet, at der på den kriseramte Niels Bohr bygning tydeligvis har manglet en dialog mellem leder og medarbejdere, fordi flere af problemerne har været kendt i længere tid.



Vidensdeling går tabt

Det er nemlig ikke kun forholdet mellem leder og medarbejder, der lider under mangelfulde relationer på tværs af geografiske forskelle. Også den vidensdeling og udveksling af kompetencer, der så ofte er forskellen på succes og fiasko, risikerer at udeblive hvis ikke man dyrker relationerne mere.



- Vi ved fra forskningen, at vidensdeling sker, når man bryder sig om hinanden. Man spørger hellere den man kender og har tillid til, selvom personen ikke nødvendigvis er den dygtigste. Derfor skal virksomheder i det hele taget bruge mere tid på at styrke relationerne, siger Lars Pedersen.



Knæk den onde spiral

Hvis du allerede er kommet ind i en dårlig spiral, kan det være svært at bryde det negative mønster og genskabe tilliden. Men Lars Pedersen understreger, at det er vigtigt ikke at flygte fra problemet. Tværtimod faktisk.



- Man skal selvfølgelig ikke eksplicit sige, at man har mistet tilliden, men man er nødt til at tale om de dårlige processer. Og hvis jeg sad med en case, hvor lederen havde mistet tilliden til medarbejderne på distance, ville jeg opfordre lederen til måske at bruge to-tre dage om ugen hos dem for at genskabe tilliden. Du kan ikke kræve tillid af nogen, Det er medarbejderens svar på, om de oplever lederen som troværdig, siger Lars Pedersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157