Mikkel Josephsen har fået sig en ny udfordring i kraft af sit nye job som digital direktør i Saint-Gobain Distribution Center. Alene af den grund, at koncernen er nogle af dem, der allerede er længst fremme i digitaliseringen. Koncernen rummer blandt andet Brdr. Dahl, der distribuerer vvs, samt Optimera og Øland.
- Det er i forvejen et digitalt kraftcenter, jeg er kommet ind i, og udfordringen bliver at videreudvikle det til et nyt niveau. Digitalisering stopper jo aldrig, men er en dynamisk proces, siger Mikkel Josephsen til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Mikkel Josephsen er 46 år, og har over 20 års erfaring med ledelse af digitale transformationsprocesser i så forskellige brancher som tele, finans, medier og interesseorganisationer. Senest har han været digital direktør i TDC med ansvar for Danmarks største digitale afdeling og før det i blandt andet Ingeniørforeningen IDA, Berlingske Media samt Bonnier Publications.
Han er uddannet cand. merc. i strategisk markedsføring, og gik ret hurtigt ind på ledelsesniveau.
Stor butik
VVS-grossisten Brdr. Dahl har omkring 200.000 varenumre, som ligger digitalt, og målet for Mikkel Josephsen er at integrere kunden yderligere, og at gøre det let for kunden at købe og få varer leveret.
En lidt større udfordring er byggedelen i Optimera og Øland, som endnu ikke er helt på samme niveau rent digitalt.
- Her skal vi gøre os lækre overfor kunderne med nye digitale værktøjer og løsninger, som gør det attraktivt for ham at handle digitalt. Det kan for eksempel være, at det skal være nemt at finde relaterede produkter til det produkt, man vil bestille. Det er langt hurtigere for en håndværker at bestille tingene samlet, når man nu har app’en på telefonen tændt, siger han.
Mikkel Josephsen har flere ting fra business-to-consumerdelen, han kan tage med sig over i business-to-business delen.
- Det handler blandt andet netop om den lette tilgængelighed via nogle digitale værktøjer, for når du som håndværker, formand eller lignende står og skal bruge varer, er du præcis som en kunde i en butik, siger han, og tilføjer:
- Vi skal videre ud af det digitale spor i Brødrene Dahl, hvor vi bl.a. skal udforske, hvordan vi kan bruge VR (virtual reality, red) og AI (kunstig intelligens, red), til at løfte kundeoplevelsen i detailleddet. Sideløbende hermed tager vi hul på at introducere omnichannel inden for byggevarer og ventilation, som er to brancher, der skriger på digital transformation. Det går vi efter at levere som de første, hvilket vi har gode forudsætninger for på baggrund af den stærke platform og erfaring, vi har opbygget på VVS-området, siger den nye CDO i SGGD, Mikkel Josephsen.
- Det handler ikke om e-commerce og optimering af vores handelsportaler. Vi kigger på digitalisering af hele forretningen, hvor vi også har detailleddet, logistik mv. med. Udgangspunktet er kunden, og hvordan vi kan servicere ham bedst muligt, uanset hvor vi møder ham online eller i det virkelige liv. Vi ser det hele som en sammenhængende kunderejse, som vi kan optimere i kraft af digitalisering, forklarer Mikkel Josephsen.
Skal rekruttere
De mange nye projekter kræver både flere og nye kompetencer. Den digitale afdeling skal derfor vokse i 2018, og allerede nu er Mikkel Josephsen på jagt efter de første fire digitale eksperter til afdelingen.
Mere end en tredjedel af Brødrene Dahls omsætning kommer fra online svarende til tæt ved en milliard kroner.
Digital direktør skal løfte byggeriets distribution
Mikkel Josephsen skal løfte en i forvejen stærk digital platform i Saint-Gobain Distribution Center