23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Femern-banen får lille milliard i EU-støtte

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen modtager det højeste støttebeløb i EU i denne ansøgningsrunde

Europa-Kommissionen har i dag offentliggjort, at man tildeler 920 mio. kroner i EU-støtte til opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.

Støtten kommer fra EU’s infrastrukturfond, ’’Connecting Europe Facility (CEF)’’, og tildeles konkret til anlægsarbejdet på strækningen Ringsted-Nykøbing Falster samt ni broer på Lolland. Det er det højeste støttebeløb i ansøgningsrunden, hvor 39 europæiske projekter får tildelt midler for samlet 7,6 mia. kroner.

Penge til broer
- Jeg er meget tilfreds med den betydelige EU-støtte til Femern Bælt-projektet. Der er tale om et flot resultatet, som alle involverede i projektet kan være stolte af. Støtten understreger Europa-Kommissionens meget stærke opbakning til Femern Bælt-projektet. Den er vi selvfølgelig glade for.

- EU støtter projektet, fordi det ikke blot binder Danmark og Tyskland bedre sammen, men fordi det er helt centralt for den fremtidige gods- og persontransport imellem Skandinavien og det øvrige Europa, lyder det fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Ifølge tidsplanen vil strækningen Vordingborg-Nykøbing Falster være udbygget til dobbeltspor og hele strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster hastighedsopgraderet til 200 km/t i 2021. Hele strækningen vil være elektrificeret i 2024.

Baneprojektet, der hører under Banedanmark, er en del af kyst-kyst forbindelsen til Tyskland, der også omfatter Femern-tunnelen. Det nye støttebeløb bringer den samlede EU-støtte til Femern Bælt-projektet op på cirka syv mia. kroner.

Mere støtte i vente
Formelt skal Europa-Kommissionens samlede forslag til støttetildelinger godkendes af EU-medlemslandene på et møde den 12. december 2017. Støttetildelingen falder først endeligt på plads, når der i løbet af foråret 2018 indgås en støtteaftale imellem Kommissionen og støttemodtagerne.

Ringsted-Femern Banen har tidligere opnået EU-støtte på i alt 268 mio. kr. til projekteringsfasen.

I den kommende EU-budgetperiode (2021-2027) vil der sandsynligvis kunne søges om yderligere støtte til anlægsarbejdet på Femern Bælt-tunnelen og jernbanen mellem Nykøbing Falster og Rødby, ifølge ministeriet.
Munk

BREAKING
{{ article.headline }}
0.189|instance-web02