23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Filosoffen der blev en del af erhvervslivet

Morten Albæk er uddannet inden for historie og filosofi. Men karrieren har været i toppen af dansk erhvervsliv

Med en universitetsuddannelse inden for historie og filosofi lå det ligesom i kortene, at Morten Albæk skulle undervise andre filosofistuderende, tænke dybe tanker eller ende som underviser på en højskole.

Det med tankerne gør han stadig - ikke mindst om aftenen, når han har fri.

Men det er langt fra blevet en undervisningskarriere, den 42-årige filosof har taget. I stedet har der stået direktørtitler hos både Danske Bank og vindmølleproducenten Vestas på visitkortene, inden han i 2015 stiftede det globale rådgivningsfirma Voluntas sammen med rigmanden Jan Bech Andersen, der også er kendt som pengemanden bag fodboldklubben Brøndby IF.

I denne uge gjorde Morten Albæk så sit indtog i byggebranchen, da han blev nyt bestyrelsesmedlem hos Aart Architects, hvor han er hentet ind som en af Danmarks mest markante marketingeksperter.

For det er markedsføring af virksomheder, der har været kendetegnende for Morten Albæk. Først i 2000 hvor han stiftede Kulturselskabet Stilling, der iscenesatte forskellige kulturarrangementer og gjorde brug af moderne markedsføringsredskaber til at synliggøre dem. Det førte via hans ældre bror direkte til en stilling i Danske Bank, der søgte en anderledes tænkning.

En tilfældighedsrejse
Men jobmulighederne var aldrig i tankerne, da han valgte at læse filosofi. Det var ud fra, hvad der interesserede ham.

- Jeg troede ærlig talt, at mine bedste karrierechancer var at blive tilkaldevikar på Testrup Højskole. På studiet regnede jeg ikke med, at jeg skulle på en rejse ud i erhvervslivet. Jeg havde kun perspektiv frem til den næste stopprøve. Min rejse er en tilfældighedsrejse, sagde Morten Albæk til Berlingske i 2015, da han rundede 40 år.

Om det var tilfældigheder er uvist, men i løbet af seks år endte han med seks forfremmelser i Danske Bank og fik blandt andet ideen om at bibringe unge en større finansiel forståelse, ligesom han var til at indstifte Danske Banks Litteraturpris, der dog nu er fortid.

Vendte Vestas’ image
Kort før finanskrisens indtog blev han marketingdirektør med ansvar for kommunikation og lobbyisme hos Vestas.

Dengang var selskabet i dyb krise, men han var med til at vende det billede, så Vestas’ image nåede nye positive højder på få år, og han har som den eneste skandinav ifølge Berlingske opnået at blive kåret til en af verdens 100 mest innovative marketingmennesker fem år i træk.

I 2015 var det dog tid noget nyt, da han stiftede Voluntas, der er specialiseret i at skabe meningsfuld strategi- og politikudvikling.

- Jeg har nået meget af det, jeg har sat mig for. Og jeg er også bekendt med, at jeg har nået mere end almindeligt. Men jeg er ikke tilnærmelsesvis mæt. Man kan godt være både taknemmelig og stræbsom, og det er nøjagtigt, hvad jeg er, sagde Morten Albæk til Berlingske i 2015.

Flere bøger
Det er dog ikke mindst hans forfattervirksomhed, der har gjort ham landskendt som debattør - blandt andet som en del af panelet i det populære radioprogram "Mads & Monopolet" på P4.

Han var i 2005 medforfatter på bogen "Generation fucked up?", hvor han skældte ud på sin egen generation. Det skabte en del debat, ligesom hans øvrige forfattervirksomhed også har skabt opmærksomhed.

- Bøgerne har ikke været nogen fordel, men de har ikke været nogen forhindring heller, udtalte Morten Albæk til Berlingske i 2015 om bøgernes indvirkning på sin karriere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204|