Flere af Kalundborgs folkevalgte vil nu undersøge, om en stærkt omdiskuteret lejeaftale med Lerchenborg Gods kan blive genoptaget i kommunalbestyrelsen.
Kalundborg Havns aftale med godset om at leje 20 hektar jord til en havneudvidelse, sikrer Lerchenborg 253 mio. kroner over 99 år - en gæld kommunen hæfter for. Men den aftale er urimeligt lukrativ for Lerchenborg, mener Niels Erik Danielsen, medlem af kommunalbestyrelsen i Kalundborg for Enhedslisten.
I en utraditionel alliance med Nye Borgerliges medlem af kommunalbestyrelsen, Lis Dannenberg, vil han nu have sagen taget op igen.
- Aftalen med Lerchenborg Gods kan godt opsiges, men det er havnen, der skal gøre det. Derfor vil vi nu undersøge, hvad der er af muligheder for at finde andre løsninger, siger han.
Det samme siger en meget kortfattet Lis Dannenberg.
- Hvis det forholder sig sådan, så skal vi se på det igen, siger hun.
Rabat til Randers
Niels Erik Danielsen fremhæver et eksempel fra den kommunale selvstyrehavn i Randers.
Da havnen i 2007 skulle udvide, eksproprierede Randers Kommune to grunde og dermed skulle Randers Havn betale et engangsbeløb på 8,5 kroner per kvm i erstatning til ejeren, og havnen ejer i dag jorden. Til sammenligning skal Kalundborg Havn betale cirka otte kroner per kvadratmeter om året i de aftalte 99 år.
I Kalundborg stillede et medlem af den radikale gruppe i 2014 derfor forslag om at undersøge muligheden for at ekspropriere, men et flertal på 22 mod fire medlemmer stemte imod.
Kommunalbestyrelsen fik dengang at vide, at havnen havde undersøgt muligheden for at ekspropriere jorden, men dokumentationen blev aldrig fremlagt, fortæller EL-politikeren.
- Generelt har sagen været omgærdet af meget hemmelighedskræmmeri, men nu er aftalen lavet og så mener vi, at alle dokumenter bør komme frem i lyset, siger han.
Spinkelt indtjeningsgrundlag
Hos Dansk Folkeparti undrer Peter Jacobsen, 1. viceborgmester i Kalundborg, sig over kritikken.
- Jeg er forbavset over, at der er medlemmer af kommunalbestyrelsen, der nu vil have sagen genoptaget. Alle har været orienterede fra starten og derfor forstår jeg ikke, at de nu synes, at det er problematisk, siger han.
Ud over den økonomisk tunge lejeaftale har et andet kritikpunkt af havneudvidelsen været havnens indtjeningsmuligheder og risikoen for overkapacitet. På Ny Vesthavn er det planen, at der skal håndteres containere, modtages krydstogtskibe og ligge industri. Men en lokal aktivistgruppe - den såkaldte åbenhedsgruppe, der er dannet af en gruppe borgere - har påpeget at de tre indtjeningsmuligheder, som havnen har profileret sig på gennem de senere år alle er faldende.
- Men kan ikke realisere de her drømme. Borgmester Martin Damm har selv sagt, at man med den her udvidelse tager en risiko. Så er alt sagt. Tager vi ambitionen om at øge containerkapaciteten, så er Copenhagen Malmö Port i gang med at bygge ud i Nordhavn og vil ikke flytte en del af forretningen til Kalundborg. I forhold til krydstogtskibe har man ingen konkrete aftaler med nogle rederier, og der er heller ikke nogen industrivirksomheder, der har responderet på muligheden for at ligge på havnen. Det er meget bekymrende, siger Per Jensen fra åbenhedsgruppen.
De argumenter kan Peter Jacobsen godt forstå.
- Det er svært at vurdere. Vi har baseret beslutningen på en business case, men lidt usikkerhed er der altid ved så stor en investering. Hvis det ikke går, kan vi komme ud af aftalen - selv om det selvfølgelig vil koste os økonomisk. Vi har ikke tvangsbundet os til en aftale med Lerchenborg Gods i 99 år. Men vi var selvfølgelig ikke gået ind i projektet med en havneudvidelse, hvis vi ikke troede på det, siger han.
Tema i valgkampen
Med dagens kommunalvalg ærgrer sagen Enhedslistens Niels Erik Danielsen.
- Sagen har fyldt en del i valgkampen. På et vælgermøde blev der spurgt meget til havneudvidelsen, og selvom det ikke var et tema på dagsordenen, så endte det med at fylde en stor del på mødet. Det kan jeg godt se hvorfor. Vi valgte i sin tid at stemme for havneudvidelsen, men vi var tæt på at sige nej. Jeg har hele tiden været skeptisk overfor økonomien i det, siger han.
Også Martin Schwartzbach medlem af Kalundborgs kommunalbestyrelse for Dansk Folkeparti oplever, at havneudvidelsen optager vælgerne.
- Jeg vil slet ikke tale om den her sag, men det er da noget borgerne spørger til, når vi er ude af føre valgkamp, siger han.
Licitationen - Byggeriets Dagblad har forsøgt at få en kommentar fra 2. viceborgmester Sten Drejø (S) og borgmester Martin Damm (V).
Ingen af dem er vendt tilbage på avisens henvendelse.
Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark
Flere politikere i Kalundborg vil nu have jordlejeaftalen med Lerchenborg Gods tilbage på den politiske dagsorden - en sag der gennemsyrer den igangværende valgkamp