23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jobannoncen: God løn er langt fra alt

Drop flosklerne og tal direkte til den ansøger, I vil have fat i - stillingsannoncer er ikke en generel markedsføring

Når virksomheder skal sikre sig, at dyngen af jobansøgninger bliver tilpas stor, tænker de fleste umiddelbart på løn som et solidt trækplaster.



Men det er langt fra det eneste, der tæller - og i nogle sammenhænge kan det ligefrem få de forkerte til at søge jobbet.



Ansøgere ser nemlig på meget andet end lønnen. Og derfor er den korte annonce, der skal lokke de rigtige kandidater videre til firmaets netside med den grundige præsentation, blevet endnu vigtigere.



Fire råd om jobannoncen

Skriv direkte med ansøger i tankerne
Drop klicheerne og vær konkret

Undgå genbrug af gamle annoncer

Prioriter det, der er vigtigst i stilingen
Kilde: Jacob Kaae, Markedsdirektør i Garuda AS

Drop flosklerne

- Stillingsannoncer er desværre præget af floskler. Det er ved at være så svært at finde arbejdskraft, at det er kandidaterne, der vælger, hvor de vil arbejde - og ikke firmaet, der vælger, hvem de vil ansætte. Derfor gælder det om at sælge virksomheden og det job, den tilbyder, frem for at beskrive kravene til, hvad kandidaten skal kunne, forklarer Jakob Kaae, markedsdirektør i Garuda AS, der arbejder med HR og rekruttering.



Og i den sammenhæng er løftet om "attraktiv løn" kun en enkelt brik. Og endda en, man skal benytte med forsigtighed.



Tiltrækker de forkerte

Forskning fra blandt andet Massachusetts Institute of Technology peger nemlig på, at løfte om høj løn eller attraktive bonusordninger, kan resultere i ansøgere, der udelukkende er fokuseret på deres egen indtjening - og ikke på virksomhedens mål. Og at de hurtigt siger op, når de lader sig friste af nye og endnu bedre tilbud.



- Ledelsen skal tænke meget bredere. Beskrive karriere og udviklingsmuligheder i jobbet, og være meget konkret. Drop flosklerne om at "holde flere bolde i luften" eller at "være resultatorienteret". Beskriv det, der er vigtigt i stillingen og lade være med at drysse roser ud over teksten, hvis de ikke holder i virkeligheden, forklarer Jakob Kaae.



Dyrt at skyde forbi

Når man skriver teksten, skal man sørge for, at den taler direkte til modtager.



- Annoncen skal ikke være en del af firmaets generelle markedsføring af sig selv. Det er dyrt at finde nye medarbejdere, få dem sat ind i arbejdet og integreret i organisationen. Og dermed kan det være dyrt at skyde forbi den rigtige kandidat. Så genbrug ved at man lige frisker en gammel annoncetekst op, er bandlyst, lyder et andet af markedsdirektørens fire råd om stillingsannoncer.



- Teksten bør beskrive de opgaver, der er vigtigst i stillingen. Derfor er det en god ide, at lade for eksempel dem, den nye skal arbejde sammen med, læse annonce for at høre om de har den samme opfattelse af jobbet og dets indhold, forklarer Jakob Kaae.

Det rykker hos kandidaterne

Løn er ikke alt – virksomheden kan med fordel tænke i andre værdier:
Tilbud om uddannelse og efteruddannelse

Karrieremuligheder i organisationen

Mulighed for hjemmearbejde og fleksibilitet i arbejdstid

Attraktiv arbejdskultur – klassisk og traditionel eller moderne og inspirerende

God geografisk placering i forhold til transporttid og tilbud i fritiden



Det tæller også med, når en ansøger vælger job:

Er virksomheden solid og troværdig, så jobbet er sikkert og trygt

Er der god infrastruktur, så transporttid ikke går fra familielivet – eller kompenseres der med mulighed hjemmearbejde

Er kulturen på virksomheden tryg eller lidt flyvsk
BREAKING
{{ article.headline }}
0.161