“Release the natural power of stone to enrich modern living".
Jens Birgersson har brugt megen energi på Rockwools formål, mission og værdier, siden sin tiltræden i virksomheden i 2015. Og det er ikke bare tom snak til brug ved skåltaler, understreger topchefen, som ser store muligheder i brugen af sten på forskellige måder.
Rockwool har eksempelvis eksperimenteret med at ændre processen bag stenuld, så det absorberer vand i stedet for at være afvisende. Det skaber et produkt, som gør det muligt at plante afgrøder på en forholdsvis vandbesparende måde.
Men Rockwool arbejder også med at bruge produktet på en måde, så det kan anvendes i kloaksystemer, hvor det absorberer overskydende vand ved oversvømmelser for så at lade vandet sive langsomt videre i kloaksystemet.
- Vi befinder os på et tidligt stadie, hvor vi stadig tester produktet, men ind til videre er jeg meget begejstret, siger Jens Birgersson, adm. direktør i Rockwool, om det endnu navnløse produkt, der testes under Rockwools Lapinus-brand.
Alt er kerneområder
Også plader til jernbaneskinner, som skal forhindre rystelser, og sandlignende granulat til brug på bilers bremseklodser hører til sortimentet hos Rockwool.
Ifølge kvartalsrapporten udgør isolering som forretningsområde 76 procent af omsætningen og 70 procent af indtjeningen hos Rockwool.
Er der ikke en risiko for, de mange produkter overskygger Rockwools kerneprodukt i form af stenuldsisolering, spørger Licitationen.
- Alle de forretningsområder, vi har i dag, er kerneområder, hvor vi bruger stens styrke og egenskaber, svarer Jens Birgersson og tilføjer, at isoleringssegmentet alene voksede med 8,6 procent i tredje kvartal af 2017 som et bevis på, det ikke lider nød.
Rockwool vil ned i kloakken
Stenuldsisolering udgør tre fjerdedele af omsætningen hos Rockwool, der gerne vil opfattes som meget mere end bare en isoleringsvirksomhed