Da Trængselskommissionen 2013 kom med en lang række initiativer til at nedbringe trængsel i trafikken fik mange af forslagene ikke den store politiske bevågenhed.
Derfor er det positivt, at flere socialdemokratiske borgmestre i hovedstadsområdet samt regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen nu sætter politisk fokus på, hvordan man kommer den trafikale trængsel til livs.
Det mener Henrik Friis, som er branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører.
- Der har længe manglet, at der bliver samlet op på Trængselskommissionens anbefalinger. De forslag som politikerne her kommer med, lyder meget gennemarbejdede, siger han.
Veje spiller rolle
Socialdemokraterne foreslår blandt andet, at man opretter en permanent trafikkommission for hovedstadsområdet til at overvåge udviklingen i trængslen og trafikmængden. Derudover vil politikerne anlægge flere nye letbaner og udbygge S-togslinjen fra Farum til Hillerød samt metroforbindelserne i København.
Opgradering
- Skal trængslen mindskes i Hovedstaden, så er det her alle projekter, der er gode og som kan få trafikken til at glide bedre. Men man kan ikke se bort fra at vejene også spiller en rolle, hvis man skal trængslen til livs. Her burde man kigge på flere vejstrækninger - blandt andet motorvejen til Hillerød og Køge Bugt-motorvejen, der trænger til en opgradering, siger han.
Dansk Byggeri: Vi har længe manglet initiativer til at mindske trængslen
Brancheorganisationen glæder sig over socialdemokratisk udspil, men påpeger at vejene også spiller en stor rolle, hvis trafikken i Hovedstaden skal glide bedre