Den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras har netop vundet deres første jernbaneprojekt i Norge.
Projektet hedder "Hensetting Kongsvingerområdet - Teknisk hovedplan" og kontrakten skrives under i dag i Oslo, hvor Niras allerede har en større afdeling.
Opgaven indeholder store potentialer for den ekspanderende rådgivervirksomhed, ifølge Carsten Heine Lund, som er senior vice president i virksomhedens afdeling for infrastruktur:
- Det er et stort og vigtigt skridt for os, efter at have været aktive indenfor vejområdet et par år, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Vi vandt en rammeaftale i juni og har nu vundet det første udbud på denne rammeaftale i konkurrence med ni andre firmaer, tilføjer han.
Vej, miljø og nu jernbaner
Forretningschef for jernbaner, Jan Kragerup, siger til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at virksomheden - der p.t. har cirka 90 medarbejdere ansat i Norge - gennem de seneste år har fået godt fat i vejområdet og miljøopgaver.
- Men dette er vores første jernbaneprojekt og det er vi meget glade for, siger Jan Kragerup, som tilføjer, at det omfattende projekt med opmåling, sporlægning, teknik, sikkerhed og etablering af klargøringsanlæg til togene nu betyder mindst fem nye fuldtidsstillinger til den norske afdeling af Niras.
Storinvestering i baner
Etableringsomkostningerne for anlægget ligger på cirka 300 mio. norske kroner, svarende til knap 237 mio. danske kroner.
- Det er led i et enormt investeringsprogram i jernbaner, langt større end i Danmark, fortæller Jan Kragerup om om det cirka halvanden mia. kroner store jernbaneprojekt, der skal sikre den eldrevne togdrift i flere afkroge af landet og gøre livet lettere for pendlerne.
Der bliver tale om et projekt, der er planlagt til at vare et års tid og som sker i forlængelse af Norges intercity-program.
Opgaverne stikker i mange retninger og er i bogstaveligste forstand i flere spor.
Der skal projekteres et sporanlæg til 10 tog á hver 100 meter, som i et nyt såkaldt opstillings- og klargøringsbord skal holde togene kørende.
Mange opgaver
- Der bliver etableret fem spor ved siden af hinanden, men dertil kommer alt det andet: parkeringskapacitet, tilslutning til vejnettet, belysning, adgangsveje, elarbejde, siger han om arbejdet, der vil give plads til "projektledertyper" og i første omgang, fra Danmark, skal løse banetekniske opgaver.
- Fra Norge kan vi varetage terrænmodeller, opmåling og geoteknik, siger Jan Kragerup.
Niras vinder første norske baneopgave
Stort ingeniørprojekt for jernbaneeksperter lægger spor ud til flere opgaver for danske rådgivervirksomheder