Der kører flere biler på de københavnske veje nu end nogensinde før. Samtidig er antallet af kommunale parkeringspladser lavere, end det var for 15 år siden. Det er et stort problem for Københavns håndværkere, som har svært ved at finde steder at stille bilen lovligt, når de udfører opgaver for kunder på centrale adresser i byen.
Håndværkerforeningen i Kjøbenhavn gennemførte i juni en undersøgelse, hvor 37 procent af medlemmerne svarer, at de jævnligt fravælger opgaver, fordi parkeringsforhold gør det umuligt at gennemføre dem.
Det gælder blandt andet for Steen Søkvist, der er indehaver af Søkvist El-Anlæg A/S med afdelinger i både Herlev, Nærum og Vanløse. Han har med stor beklagelse skrevet store dele af Nørrebrogade på virksomhedens liste over steder, den ikke kan betjene.
- Hvis jeg får et opkald herfra, beklager jeg og siger, jeg ikke har mulighed for at udføre opgaven, fordi jeg ikke kan finde en parkeringsplads.
Kaloriefattigt valgflæsk
Det er ikke nyt, at de københavnske håndværkere mangler parkeringspladser. I 2008 satte Håndværksrådet fokus på emnet efter en rundspørge blandt medlemmerne. Antallet af parkeringspladser i København var dengang faldet fra 130.000 i 2003 til knap 123.000 i 2008. I samme periode var antallet af personbiler i byen steget fra 85.000 til 95.000.
I dag kan København byde på 126.000 parkeringspladser. Det er altså en stigning på knap 2 procent fra 2008. Til gengæld er antallet af biler i samme periode steget med 15 procent til 109.000 i 2016.
De manglende parkeringspladser er da også det klart mest imødesete emne på det Erhvervspolitiske Topmøde, som Haandværkerforeningen og de københavnske laug agerer værter for i de smukke, historiske rammer på Moltkes Palæ i det centrale København onsdag aften.
Her hænger duften af flæskesteg lokkende i palæets mange små saloner og store sale som et tvedelt varsel.
Efter topmødet byder aftenens værter nemlig på flæskestegssandwich garneret med rødvin og øl brygget i eget navn. Men inden da får de mere end 200 fremmødte serveret en minde kalorieholdig omgang valgflæsk fra de ni spidskandidater til Kommunalvalget i København.
Roadpricing uundgåeligt
For selv om de københavnske spidskandidater til kommunalvalget er enige om, at håndværkerne skal have mulighed for at parkere i byen, har de sværere ved at finde fælles fodslag om en løsning.
Alternativets Niko Grünfeld vil helst bare have færre biler i byen. Og hvis håndværkerne skal have flere parkeringspladser, skal de tages fra privatbilismen. Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten ser gerne, at cykelstierne gøres bredere, så flere københavnere lokkes fra de firehjulede til jernhesten. Og SF’s Sisse Marie Welling genopliver kortvarigt debatten om betalingsringen.
Men heller ikke denne gang lyder det til, der kommer en god løsning i morgen.
Cecilia Lonning-Skovgaard fra Venstre taler varmt for en havnetunnel. Men alene forundersøgelsen varer cirka to år og koster 1 mio. kroner om måneden. Så selv om forslaget nyder stor opbakning i salen og egentlig også kan mobilisere positiv stemning blandt kollegaerne i politikerpanelet, løser det ikke noget med det samme. Dansk Folkepartis Carl Christian Ebbesen vil gerne bygge et stort og sikkert parkeringshus, hvorfra en åre af kollektiv trafik løber. Og de Konservatives Jakob Næsager ser gerne, at en så stor del af trafikken som muligt løber under jorden.
I midten står overborgmester Frank Jensen fra Socialdemokratiet. Han foreslog for nylig at forbyde nye dieselbiler i byens miljøzone fra 2019. Og så mener han, at roadpricing er uundgåeligt, når teknologien er inde til det.
Det mener kollegaerne til venstre for midten også. Konservative skyder ideen ned som "en skæv københavnerskat", mens Alex Vanopslag fra Liberal Alliance kritiserer forslaget for at tilgodese "mediefolk og den kreative klasse, der kan få hverdagen til at hænge sammen på en ladcykel".
- Der skal også være plads til dem, vi i gamle dage kaldte for arbejderklassen, siger den 26-årige LA-kandidat med en uventet omsorg for en vælgergruppe, overborgmesteren nok ellers mener at have bedre kontakt til.
Håndværkerne takker af
Debatten stopper og giver plads til et nyt emne, uden politikerne er kommet nærmere en enkeltstående løsning. Den officielle plan for 2018 er at åbne cirka 200 kommunale parkeringspladser, hvilket er en promillemæssige vækst i forhold til det nuværende antal.
Og så har kommunen indført en gul parkeringszone, som har reduceret antallet af parkerede biler med 28-30 procent i dagtimerne, ifølge kommunens egne undersøgelser, mens loftet for erhvervslicenser er afskaffet.
Installatør Steen Søkvist er ikke imponeret. Hans holdning er, at situationen er gået fra kritisk i 2008 til uacceptabel i dag.
Virksomhederne tvinges i bedste fald til at opkræve mere eller mindre skjulte parkeringsgebyrer for udført arbejde i den centrale del af København, hvis ikke den trafikale hårdknude løses. I værste fald mister hovedstaden sine håndværkere.
- Hvis vi ikke gør noget nu, flytter alle virksomhederne ud af byen, for problemet er blevet større i løbet af de sidste 10 år, siger han.
Håndværkere må se langt efter løsning på parkeringsproblemer
Både politikere og håndværkere er enige om, at de trafikale problemer i København er urimeligt store. Alligevel er der ingen tegn på, problemet bliver løst i en nær fremtid