23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sådan får du mest ud af din indsats på Linkedin

Linkedin bliver stadig mere populært som rekrutteringsværktøj, og hos MT Højgaard er det en fuldt integreret del af den samlede rekrutteringsindsats

Virksomheder såvel som jobansøgere har fået øje på LinkedIns potentiale, når der skal hyres.

I konsulenthuset Ballisagers årlige rekrutteringsanalyse viser tallene for 2017, at 49 procent af de knap 880 medvirkende virksomheder bruger LinkedIn, når de skal rekruttere nye medarbejdere.

Det anslås ifølge den danske analysevirksomhed Audienceproject er knap to mio. danskere, knap 34 procent af befolkningen, på LinkedIn, og dermed er det sociale medie en vigtig brik, når virksomhederne skal finde kandidater og kommunikere til potentielle ansøgere.

Det mener Morten Ballisager, ejer og direktør i Ballisager.

- Det begynder at fylde rigtig meget, og vi kan se nogle tendenser til, at det digitale netværk er ved at udhule det fysiske med kaffemøder og netværk, siger Morten Ballisager.

Med så mange brugere giver LinkedIn virksomhederne gratis adgang til store mængder information. Både om ansøgere, der spørger på specifikke stillinger, men også i en generel rekognoscering af markedet. Det er sammen med letheden en af de største styrker ved LinkedIn ifølge Morten Ballisager. Han peger på tre fokuspunkter for virksomhederne.

- De skal bruge al informationen til at blive klogere på hvilke kompetencer, de kan tiltrække. De skal skabe relevant og godt indhold på deres side, og så skal de bruge den til at give medarbejderne en platform, hvor de kan tale positivt om den virksomhed, de er en del af, siger Morten Ballisager

Deler varierede opslag
En af de virksomheder i byggebranchen, som er aktive på LinkedIn er MT Højgaard. I løbet af de seneste 14 dage har selskabet blandt andet delt en video, hvor de efterlyser dygtige projektchefer, og en video af monteringen af Bryghusbroen mellem Det Kongelige Teater og BLOX. Strategien er både at skrive relevante opslag om konkrete stillinger og generelle opslag om livet i virksomheden. Formålet er

- LinkedIn er et enormt effektivt medie, hvor vi kan målrette vores indsats. Det er en integreret del af vores samlede proces, og vi ved det har en effekt, siger Pia Flyger, der er rekrutteringskonsulent i MT Højgaard

De seneste opslag har været domineret af video, og ifølge Pia Flyger er det en af de ting, som MT Højgaard forsøger at styrke yderligere i den kommende tid.

- Vi har prøvet det af i oktober i både stillingsopslag og sekvenser fra hverdagen i virksomheden. Det har vi fået enorm god respons på, siger Pia Flyger.

Foruden selv at dele opslag, opfordrer virksomheden medarbejderne til at dele og like for at øge opmærksomheden, men også for at skabe et stærkere fællesskab blandt eksisterende medarbejde. Som et incitament for medarbejderne til at dele jobopslag og engagere sig i rekrutteringen generelt udloves der en dusør på op mod 15.000 kroner, hvis de leverer en kandidat, der ender med at blive ansat.

Hold dig opdateret
Pia Flyger opfordrer potentielle ansøgere til at have en helt opdateret profil inden de retter henvendelse eller spørger på et jobopslag. Det inkluderer blandt andet en personlig tekst, der opsummer hvilke værdier, man står for samt information om hvilke vellykkede projekter, man har været en del af. Derudover opfordrer hun til, at man i sin tekst udspecificeret hvilke særlige kompetencer man har, for at give et mere helstøbt indtryk.

Det er Morten Ballisager enig i, og han pointerer desuden, at både virksomheder og headhuntere ofte søger på specifikke ord eller projekter, når de scanner markedet.

- Deres største fordel er, at de kan kvalificere deres jobsøgning. De kan undersøge, hvad folk med deres baggrund laver hos den specifikke virksomhed eller hvordan de er forbundet ind i virksomheden, siger Morten Ballisager.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.155|instance-web01