I år fornyer Banedanmark S-banesporene på den 10 kilometer lange strækning mellem Valby og Svanemøllen, og her kom en ny, effektiv opmålingsmetode på sporet.
Banearbejde har nemlig store konsekvenser for togtrafikken, og derfor er effektiv og tidsbesparende teknologi vigtigt for, at sporene hurtigt kan genåbne.
Trimble Gedo Trolley, som det nye værktøj hedder, er en ny tilføjelse til det brede spektrum af landmålingsteknologi, og Geopartner Landinspektører anvender instrumentet til scanning og dokumentation.
En præcis scanning
På strækningen mellem Valby og Svanemøllen sikrede det en 100 procent præcis scanning af sporene og væsentlig hurtigere dokumentation af den såkaldte fritrumsprofil omkring skinnerne.
- Scanneren bevæger sig fremad langs skinnerne samtidig med, at den indsamler data. Det gør processen væsentlig hurtigere end med den traditionelle, stationære scanning, og vi får samtidig en punktsky, der passer 100 procent på sporene, siger Christian Nielsen, som er kort- og landmålingstekniker i Geopartner.
Christian Nielsen mener, at fordelen ved at bruge den nye teknologi desuden er, at startomkostningerne er langt lavere, end hvis arbejdet skulle klares med en opmålingsbil.
Scanner 360 grader
Scanningen kan desuden bruges i flere sammenhænge:
- I denne opgave har vi brugt dataene til dokumentation af fritrumsprofiler, men de kan også anvendes til blandt andet volumenberegning af skærver, og da vi scanner 360 grader omkring sporet, får kunden dermed også mulighed for at få en 100 procent afbildning af terrænet, siger han.
Sidste etape af sporarbejdet mellem Valby og Svanemøllen er netop blevet færdigt, og S-togstrafikken på strækningen er nu igen åben for rejsende.
Opmålingsmetode holder sig på sporet
Landinspektører bruger nyt og præcist scanningsværktøj til udskiftning af S-banespor ved København