23948sdkhjf

Italienere skal anlægge Storstrømsbroen

Et italiensk konsortium er blevet udpeget som totalentreprenør på den nye Storstrømsbro, der har et samlet budget på cirka fire mia. kroner

Artiklen er opdateret 16.15.

Vejdirektoratet har nu valgt entreprenør til den omfattende opgave med at bygge den nye Storstrømsbro.

Valget er faldet på et joint venture bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver. 

 Det vindende joint venture består tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Desuden har man benyttet det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. Tilsammen kommer de med årtiers erfaring med alle typer af internationale infrastrukturprojekter, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

 I alt fire joint ventures bød på opgaven, der er på ca. 2,1 mia. kroner.

Et overbevisende projekt
I Vejdirektoratet hilser projektchef Niels Gottlieb den høje kvalitet hos de fire bydende velkommen og glæder sig over det overbevisende vinderprojekt.

 - Vi har meget glade for at se den store internationale bevågenhed. Storstrømsbroen har haft hele vejen gennem hele processen. Dette afspejles også i de fire joint ventures, der har budt på opgaven. De er alle højt kvalificerede med mange års international erfaring og succesfulde projekter bag sig. Det vindende joint venture leverede imidlertid det bedste projekt baseret på pris og kvalitet, så valget faldt på dem, siger Niels Gottlieb i pressemeddelelsen.

De prækvalificerede

  • Joint venture (JV) med Obrascon Huarte Lain, S.A.(Spanien) og SK Engineering & Construction Company Ltd. (Sydkorea)

  • Storstrømsbroen Contractors JV: Per Aarsleff A/S, Ed. Züblin AG og Rambøll A/S som underrådgiver og Strabag SE som underentreprenør

  • JV med Rizzani de Eccher s.p.a, (Italien), N.V. Besix S.A. (Belgien) og Acciona Infraestructuras S.A. (Spanien)

  • (Vinder) JV med Itinera s.p.a, Condotte s.p.a og Grandi Lavori Fincosit s.p.a (Italien) og underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l. (Italien)

  •  JV bestående af Vinci Construction Grand Projects SAS (Frankrig), Hochtief Infrastructure GmbH (Tyskland) og MT Højgaard A/S

Bygges på Masnedø
Det valgte joint venture har som en central del af projektet placeret sin produktion af broens elementer på Masnedø i umiddelbar nærhed til det kommende byggeri. Arealet, som ligger hvor Masnedø Gartneri har til huse i dag, er blevet eksproprieret i forbindelse med projekteringen af den kommende bro og er således blevet tilgængeligt for de bydende som muligt arbejdsareal undervejs i projektet.

 Vejdirektoratet havde desuden peget på Nakskov Havn som en mulig placering af elementproduktionen, men i sidste ende har det været op til de bydende at beslutte placeringen. Således havde et enkelt joint venture peget på Polen som et muligt produktionssted, mens de tre øvrige havde enten Masnedø eller en kombination af Polen og Nakskov Havn i spil.

Arbejdsarealer forberedes
Vejdirektoratet forventer at underskrive en kontrakt med vinderen inden årets udgang. Derefter begynder planlægningen af de store arbejdsarealer og produktionshavnen på Masnedø, før byggeriet af broen kan gå i gang i efteråret 2018.

Fra december begynder Vejdirektoratet nedrivningen af Masnedø Gartneri, så arealet er klar til entreprenøren.

 - Der er tale om et omfattende projekt, som kræver en ihærdig og grundig planlægning, før selve brobyggeriet kan gå i gang. Der vil henover de kommende fire år blive brug for hundredevis af folk, som skal leve og bo i området, mens de bygger broen. I den forbindelse vil vi også tage hul på næste fase i vores nære samarbejde med regionens kommuner, siger Niels Gottlieb.

MTH undlod at byde

I den oprindelige tidsplan lød det, at projektet skulle stå færdig i 2024, men i juli 2016 blev der truffet en politisk aftale om at fremrykke færdiggørelsen, så vejforbindelsen skal være klar i 2022 og baneforbindelse i 2023.

Fem blev oprindelig prækvalificeret til at byde på projektet, men inden første forhandlingsrunde har et konsortium med MT Højgaard trukket sig. Foruden MT Højgaard var franske Vinci og tyske Hochtief, der begge skal være med til at anlægge Femern-forbindelsen, med på holdet.

En bro til højhastighedstog
Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen. Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine 4 km i længden og 100 meter i højden være Danmarks 3. største bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

 Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.  

 Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

arkbyg
Et gammelt slot er blevet så godt som nyt

NCC skal omdanne Ørkenfortet til nyt Hilton Hotel

Plus

MTH-boss varsler flere nedskæringer

To får købsret på 75.000 m2 byggeri på Aarhus' Sydhavnskvarter

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Nyhedsbrev

Slankere AO Johansen ser stagnerende marked

Online Avis Arkiv

Pressemeddelelse: Siorarsiorfik – Nuuk City Development A/S

Se billederne: Roskilde Festival og Cobe bag ny højskole i betonfabrik

Medie: MT Højgaard overvejer salg af selskaber

Nyt fra bestyrelser og direktioner

S-tog kan bringe stort boligprojekt i fare i Roskilde

MT Højgaard lukker 2018 med dundrende underskud

Cityringen fejrer to år uden arbejdsulykker

Byggearbejderne på fire af metro Cityringens byggepladser kan nu fejre to år uden en eneste arbejdsulykke med fravær

Vokseværk: Nye lanceringer sikrer millioner hos modulbygger

Plus

Entreprenørens oprydning fortsætter i 2019

arkbyg
Ny megaskole i Nordatlanten holder på de unge

Arkbyg er taget til Færøerne for at opleve skolebyggeri i verdensklasse. Bjarke Ingels Group har designet Glasir, der er tre skoler i én. Den skal gøre det attraktivt at uddanne sig på øerne og ikke i Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Midtjysk husbygger øger millionoverskud

Plus

arkbyg
Københavns nye stadsarkitekt går i tiptipoldefars fodspor

Camilla van Deurs er ny stadsarkitekt i København - hun er tiptipoldebarn af arkitekt Ferdinand Meldahl, der har været med til at sætte sit præg på København

arkbyg
Enorm ellipse vinder betonpris

Det kræver tyngde at markere sig i Vestjyllands enorme landskaber - det var tanken bag besøgsstedet ved Filsø. Den markante elipse, der slynger sig ud i søen, er nu belønnet med Betonelementprisen

arkbyg
Nu skal kulturerne blandes - skolen er klar til opgaven

Plus

arkbyg
Nu kan han drømme om de helt store mål

Arkitema Architects skal være en global spiller, siger adm. direktør Peter Hartmann Berg. Med Cowi i ryggen har Danmarks største arkitektvirksomhed fået musklerne til at vokse, i Skandinavien og i andre lande, hvor det giver mening, som han siger. Målet er blandt andet at have mindst 100 ansatte i Norge, hvis afdeling for første gang giver overskud

arkbyg
En sag for hele holdet

arkbyg
Det skal være lidt råt

arkbyg
Bauhaus-aftryk i Danmark

arkbyg
Da boligen blev funktionel

Bauhaus i Tyskland blev en smeltedigel for modernismen. Drømmen var det rationelle og gennemtænkte byggeri

Færre stopper med at arbejde på grund af dårligt helbred

Nyt om navne

1

Bøde til nordjysk kommune for lovbrud

Plus

Nu skal der styr på den europæiske bæredygtighed

Debat
Er målet ikke færre arbejdsulykker?

Regeringen strammer brandsyn

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Debat
Har vi allerede opfundet alt?

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Lad vælgerne afgøre Riskærs skæbne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Byggebranchens Oscar: Stjernestøvet drysser på TCT

Ingen gulvordre er for lille - du siger bare ja

Nye 2019 brochurer fra Keflico A/S - www.keflico.com

Valsning af plader og profiler - H. Nielssons Smede & Maskinfabrik A/S

Sundolitt fokuserer på klimaskærmen

ppssssttt...har du set den nye Window Lift Basic 200?

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Et ekstra øje i det høje

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Er du heldig?

Når kommende elever og virksomheder mødes – og der opstår sød musik

HF Powertech styrkes

Dorner og Universal Robots har skabt banebrydende løsninger

MgO-plader - efter den nyeste afgørelse

JFP afleverer igen boliger i Irmabyen

d-lite

Cirkulære konnektorer tåler de hårdeste vakuummiljøer

Isolering og gipsplade i én arbejdsgang.

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Workshop gav kundeindsigt

Automatik funktion til gravemaskiner

Arkils nye domicil og værksted i Århus

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Send til en kollega

0.219