23948sdkhjf

Italienere skal anlægge Storstrømsbroen

Et italiensk konsortium er blevet udpeget som totalentreprenør på den nye Storstrømsbro, der har et samlet budget på cirka fire mia. kroner

Artiklen er opdateret 16.15.

Vejdirektoratet har nu valgt entreprenør til den omfattende opgave med at bygge den nye Storstrømsbro.

Valget er faldet på et joint venture bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver. 

 Det vindende joint venture består tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Desuden har man benyttet det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. Tilsammen kommer de med årtiers erfaring med alle typer af internationale infrastrukturprojekter, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

 I alt fire joint ventures bød på opgaven, der er på ca. 2,1 mia. kroner.

Et overbevisende projekt
I Vejdirektoratet hilser projektchef Niels Gottlieb den høje kvalitet hos de fire bydende velkommen og glæder sig over det overbevisende vinderprojekt.

 - Vi har meget glade for at se den store internationale bevågenhed. Storstrømsbroen har haft hele vejen gennem hele processen. Dette afspejles også i de fire joint ventures, der har budt på opgaven. De er alle højt kvalificerede med mange års international erfaring og succesfulde projekter bag sig. Det vindende joint venture leverede imidlertid det bedste projekt baseret på pris og kvalitet, så valget faldt på dem, siger Niels Gottlieb i pressemeddelelsen.

De prækvalificerede

  • Joint venture (JV) med Obrascon Huarte Lain, S.A.(Spanien) og SK Engineering & Construction Company Ltd. (Sydkorea)

  • Storstrømsbroen Contractors JV: Per Aarsleff A/S, Ed. Züblin AG og Rambøll A/S som underrådgiver og Strabag SE som underentreprenør

  • JV med Rizzani de Eccher s.p.a, (Italien), N.V. Besix S.A. (Belgien) og Acciona Infraestructuras S.A. (Spanien)

  • (Vinder) JV med Itinera s.p.a, Condotte s.p.a og Grandi Lavori Fincosit s.p.a (Italien) og underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l. (Italien)

  •  JV bestående af Vinci Construction Grand Projects SAS (Frankrig), Hochtief Infrastructure GmbH (Tyskland) og MT Højgaard A/S

Bygges på Masnedø
Det valgte joint venture har som en central del af projektet placeret sin produktion af broens elementer på Masnedø i umiddelbar nærhed til det kommende byggeri. Arealet, som ligger hvor Masnedø Gartneri har til huse i dag, er blevet eksproprieret i forbindelse med projekteringen af den kommende bro og er således blevet tilgængeligt for de bydende som muligt arbejdsareal undervejs i projektet.

 Vejdirektoratet havde desuden peget på Nakskov Havn som en mulig placering af elementproduktionen, men i sidste ende har det været op til de bydende at beslutte placeringen. Således havde et enkelt joint venture peget på Polen som et muligt produktionssted, mens de tre øvrige havde enten Masnedø eller en kombination af Polen og Nakskov Havn i spil.

Arbejdsarealer forberedes
Vejdirektoratet forventer at underskrive en kontrakt med vinderen inden årets udgang. Derefter begynder planlægningen af de store arbejdsarealer og produktionshavnen på Masnedø, før byggeriet af broen kan gå i gang i efteråret 2018.

Fra december begynder Vejdirektoratet nedrivningen af Masnedø Gartneri, så arealet er klar til entreprenøren.

 - Der er tale om et omfattende projekt, som kræver en ihærdig og grundig planlægning, før selve brobyggeriet kan gå i gang. Der vil henover de kommende fire år blive brug for hundredevis af folk, som skal leve og bo i området, mens de bygger broen. I den forbindelse vil vi også tage hul på næste fase i vores nære samarbejde med regionens kommuner, siger Niels Gottlieb.

MTH undlod at byde

I den oprindelige tidsplan lød det, at projektet skulle stå færdig i 2024, men i juli 2016 blev der truffet en politisk aftale om at fremrykke færdiggørelsen, så vejforbindelsen skal være klar i 2022 og baneforbindelse i 2023.

Fem blev oprindelig prækvalificeret til at byde på projektet, men inden første forhandlingsrunde har et konsortium med MT Højgaard trukket sig. Foruden MT Højgaard var franske Vinci og tyske Hochtief, der begge skal være med til at anlægge Femern-forbindelsen, med på holdet.

En bro til højhastighedstog
Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen. Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine 4 km i længden og 100 meter i højden være Danmarks 3. største bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

 Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.  

 Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

AP Pension bygger nyt for 200 mio. kr. i Viborg

Her er Mette Frederiksens minister-liste

Ny regering uden bygningsminister

300 millioners restaurering af Nyborg Slot går ind i sidste fase

Se resultatet, når restaureringsarbejdet er slut og der er opført en ny udstillings- og formidlingsfløj samt en ringmur

Plus

To udenlandske byggearbejdere er kommet alvorligt til skade

Nyhedsbrev

34.210 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Totalentrepriser betyder færre fejl i byggeriet

Det bliver mere og mere populært at inddrage entreprenørerne tidligt i planlægningen af et projekt, fremgår det af nye tal fra Byggefakta

Plus

Dansk Byggeri om regeringens plan: CO2-krav kræver alle kendte værktøjer

Byggebranchen byder den nye regerings klimahandlingsplan velkommen. Men minder om, at der også er en regning, der skal betales. Green Building Council kalder det en gylden mulighed for at iføre sig en grøn førertrøje

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Video
SE VIDEO: Dagens travleste fødselar

Værktøjskasse giver bedre udnyttelse af overskudsjord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Retssag tærer på Flüggers resultat

Plus

Styring er også et fag

Som totalentreprenør er det nemmere at styre et byggeri, mener entreprenør

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Uretfærdig retning for erhvervslivet

Plus

Bravida-direktør: Udenlandsk arbejdskraft er nødvendig

Udenlandsk arbejdskraft udgør en større og større del af arbejdsstyrken hos teknikentreprenøren, der hilser øget politisk fokus velkommen

Plus

Installatørboss: Regningen ender desværre tit hos erhvervslivet

Aktører fra byggebranchen efterspørger flere detaljer om, hvordan ambitionerne i den nye regeringsaftale skal finansieres

Plus

Se billederne: Hanstholm Havns molehoved er nu på plads

111 boliger: JCN Bolig bygger i Roskilde

Fem vil forme rammerne for 150 børns hverdag

Smak styrker bygherrerådgivningen

121-årig byskole får nyt liv

Tysk fokus giver bonus - C.F. Møller åbner nyt kontor

Ny regering: Mere udenlandsk arbejdskraft til Danmark

Her er hele aftalen mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten

Debat
At starte i det små er nødvendigt for realismen i grøn omstilling

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: De ligeglade kommuner

Debat
Vi kan ikke gemme os bag certificeringer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Byggeriets kvinder sidder på kontoret

Boganmeldelser
Jørgen er eneboer i Danmark

Ugens konkurser - uge 25

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er eksperter i transportankre til betonindustrien

Køb løftegrej, løfteåg, taljer og spil, stålwire, lastsikring m.m. døgnet rundt på fyns-kran.dk

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Drift af elforsyningsanlæg - afholdelsesgaranti

Fremtidssikring af Blokland

Nyansættelse hos NPI

Elmodan skal levere fundament til bygning i Norge

Bladt Industries bliver leverandør til den første fuldskala offshore vindmøllepark i USA

Driftsprincippet er den afgørende faktor - TÜV Süd

Ny, brugervenlig version af standarden for brandsikring af ventilationsanlæg

Spændende opgave i hus; Nyt testcenter til Hempel

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Skou Gruppen fremtidssikrer 226 almene boliger i Rødovre

Ny talevarslingsspecialist hos Høyrup & Clemmensens Sikringsafdeling

Nemt overblik over alle myndighedskrav med Akustikguiden

Certificeret rådgiver i bæredygtighed

Lindab leverer porte til 15.000 m2 svensk byggeprojekt

Areco Pandeplader i tidløst design

Portalkraner og svingkraner til marinen

Safirglas, det hårde glas - næsten ligeså hårdt som diamant

Intern auditering af SKS og KLS samt ledelsesevaluering

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Fem anbefalinger fra robotindustrien skal skabe 25.000 job i 2025

Send til en kollega

0.297