23948sdkhjf

Italienere skal anlægge Storstrømsbroen

Et italiensk konsortium er blevet udpeget som totalentreprenør på den nye Storstrømsbro, der har et samlet budget på cirka fire mia. kroner

Artiklen er opdateret 16.15.

Vejdirektoratet har nu valgt entreprenør til den omfattende opgave med at bygge den nye Storstrømsbro.

Valget er faldet på et joint venture bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver. 

 Det vindende joint venture består tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Desuden har man benyttet det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. Tilsammen kommer de med årtiers erfaring med alle typer af internationale infrastrukturprojekter, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

 I alt fire joint ventures bød på opgaven, der er på ca. 2,1 mia. kroner.

Et overbevisende projekt
I Vejdirektoratet hilser projektchef Niels Gottlieb den høje kvalitet hos de fire bydende velkommen og glæder sig over det overbevisende vinderprojekt.

 - Vi har meget glade for at se den store internationale bevågenhed. Storstrømsbroen har haft hele vejen gennem hele processen. Dette afspejles også i de fire joint ventures, der har budt på opgaven. De er alle højt kvalificerede med mange års international erfaring og succesfulde projekter bag sig. Det vindende joint venture leverede imidlertid det bedste projekt baseret på pris og kvalitet, så valget faldt på dem, siger Niels Gottlieb i pressemeddelelsen.

De prækvalificerede

  • Joint venture (JV) med Obrascon Huarte Lain, S.A.(Spanien) og SK Engineering & Construction Company Ltd. (Sydkorea)

  • Storstrømsbroen Contractors JV: Per Aarsleff A/S, Ed. Züblin AG og Rambøll A/S som underrådgiver og Strabag SE som underentreprenør

  • JV med Rizzani de Eccher s.p.a, (Italien), N.V. Besix S.A. (Belgien) og Acciona Infraestructuras S.A. (Spanien)

  • (Vinder) JV med Itinera s.p.a, Condotte s.p.a og Grandi Lavori Fincosit s.p.a (Italien) og underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l. (Italien)

  •  JV bestående af Vinci Construction Grand Projects SAS (Frankrig), Hochtief Infrastructure GmbH (Tyskland) og MT Højgaard A/S

Bygges på Masnedø
Det valgte joint venture har som en central del af projektet placeret sin produktion af broens elementer på Masnedø i umiddelbar nærhed til det kommende byggeri. Arealet, som ligger hvor Masnedø Gartneri har til huse i dag, er blevet eksproprieret i forbindelse med projekteringen af den kommende bro og er således blevet tilgængeligt for de bydende som muligt arbejdsareal undervejs i projektet.

 Vejdirektoratet havde desuden peget på Nakskov Havn som en mulig placering af elementproduktionen, men i sidste ende har det været op til de bydende at beslutte placeringen. Således havde et enkelt joint venture peget på Polen som et muligt produktionssted, mens de tre øvrige havde enten Masnedø eller en kombination af Polen og Nakskov Havn i spil.

Arbejdsarealer forberedes
Vejdirektoratet forventer at underskrive en kontrakt med vinderen inden årets udgang. Derefter begynder planlægningen af de store arbejdsarealer og produktionshavnen på Masnedø, før byggeriet af broen kan gå i gang i efteråret 2018.

Fra december begynder Vejdirektoratet nedrivningen af Masnedø Gartneri, så arealet er klar til entreprenøren.

 - Der er tale om et omfattende projekt, som kræver en ihærdig og grundig planlægning, før selve brobyggeriet kan gå i gang. Der vil henover de kommende fire år blive brug for hundredevis af folk, som skal leve og bo i området, mens de bygger broen. I den forbindelse vil vi også tage hul på næste fase i vores nære samarbejde med regionens kommuner, siger Niels Gottlieb.

MTH undlod at byde

I den oprindelige tidsplan lød det, at projektet skulle stå færdig i 2024, men i juli 2016 blev der truffet en politisk aftale om at fremrykke færdiggørelsen, så vejforbindelsen skal være klar i 2022 og baneforbindelse i 2023.

Fem blev oprindelig prækvalificeret til at byde på projektet, men inden første forhandlingsrunde har et konsortium med MT Højgaard trukket sig. Foruden MT Højgaard var franske Vinci og tyske Hochtief, der begge skal være med til at anlægge Femern-forbindelsen, med på holdet.

En bro til højhastighedstog
Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen. Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine 4 km i længden og 100 meter i højden være Danmarks 3. største bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

 Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.  

 Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Debat
Byggeriet halter efter på digitalisering

Murerfirma indgiver konkursbegæring

Plus

Topchef i tale
Varm kogeplade blev en fed fidus

Plus

Topchef i tale
Raundahl & Moesby er blevet voksen på rekordtid

Aarhus-entreprenøren er gået fra atypisk startup-virksomhed til anerkendt medspiller i byggebranchen

Plus

Tænketank: Energimærkning bør skrottes og tænkes forfra

Nyhedsbrev

34.347 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Topchef i tale
Virksomhedens strategi: Alle roller skal være værdiskabende

Fokus er på værdibaseret ledelse hos Raundahl & Moesby, som hverken har it-specialister eller jurister ansat

Online Avis Arkiv

Fra affaldsprodukt til vækstmedie i topkvalitet

Tom siden 60’erne: Nu bebygges grund i indre København

Plus

Topchef i tale
Datterselskab skal sikre vækst hos Aarhus-entreprenør

Her er vinderen af Brolæggerprisen

"Vi har skubbet til grænsen for, hvad der kan lade sig gøre"

Troldtekt åbner ny fabrik: Arkitekterne er i sigtekornet

Aarhus-tegnestue henter ny partner i SHL

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Svindel kan true opsvinget og skabe ny finanskrise

Meget udfordrende og spændende opgave

Nyt om navne

Plus

Licitationen 110 år
Byggesjusk rammer både boliger og katedraler

Gårdhavehuse i Albertslund og det skæve tårn i Pisa er to sider af samme sag. I dagens afsnit af Licitationens 110 års jubilæumsserie ser vi på fejl og mangler gennem tiden

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Enhedslisten i Greve: Frivillige skal ikke pleje grønne arealer

Lokalpolitikeren fremhæver blandt andet sikkerhedsmæssige problemer

Ugens konkurser - uge 42

Plus 1

Licitationen 110 år
Ansvar er byggeriets stedbarn

Plus

Licitationen 110 år
Flade tage og bro-kollaps

Nordjyder lagrer varme i Tibet

Arcon Sunmark er involveret i et pionerprojekt i den tibetanske by Langkazi

Kæmpe kirkebyggeri har manglet byggetilladelse i over 130 år

Ugens nye virksomheder - uge 42

Plus

El-installatør henter ansatte i industrien

Selvom hver tredje installationsvirksomhed angiver mangel på arbejdskraft som en udfordring for vækst, er der tegn på, at de bliver bedre til at øge staben

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Licitationen 110 år
Bestikkelse og returkommission - også i byggeriet

LICITATIONEN MENER: Stress presser arbejdspladserne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Debat
Åbent brev til Greve Kommune: Vil Greve frivilligt undergrave de grønne områder

Nyt om navne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Løn og produktivitet skal følges ad

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Naturtro æstetik på plejehjemmet

Eksklusivt tilbud til bygherrer!

Calefa er i centrum

Eaton introducerer 9SX UPS-sortiment til lave belastninger

Transformation af Teilumbygningen på Rigshospitalet

Tæt samarbejde skaber øget værdi for beboere og bygherre

Q-Construction giver i samarbejde med bygherren Gefion Group studerende tag over hovedet i København

Freund Audio IP- Integra i test fasen før levering

Century Wind Power og Bladt Industries annoncerer, at de har indgået et joint venture

Mitsubishi varmepumpe - Gratis WIFI modul i hele Oktober!

Mød Colas på Building Green 2018

I CPH Airport går rejsende snart på Faceal Matlook ud til gaten

Troldtekts bestyrelsesformand ser frem til udvidelse

Tør du prøve englændermodellen?

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Logistikprogram går som varmt brød

Bliv klogere på generatoranlæg

FTTA, PTTA and HTTA kabler til mobil netværk

Læs Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video

JKS – endnu stærkere indenfor IT- og ingeniørprofiler

Projektet "Ella Mariehjemmet" er afleveret

Ny kran til Per Aarsleff

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Produal DK Webshop

Send til en kollega

0.312