23948sdkhjf

Italienere skal anlægge Storstrømsbroen

Et italiensk konsortium er blevet udpeget som totalentreprenør på den nye Storstrømsbro, der har et samlet budget på cirka fire mia. kroner

Artiklen er opdateret 16.15.

Vejdirektoratet har nu valgt entreprenør til den omfattende opgave med at bygge den nye Storstrømsbro.

Valget er faldet på et joint venture bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver. 

 Det vindende joint venture består tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Desuden har man benyttet det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. Tilsammen kommer de med årtiers erfaring med alle typer af internationale infrastrukturprojekter, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

 I alt fire joint ventures bød på opgaven, der er på ca. 2,1 mia. kroner.

Et overbevisende projekt
I Vejdirektoratet hilser projektchef Niels Gottlieb den høje kvalitet hos de fire bydende velkommen og glæder sig over det overbevisende vinderprojekt.

 - Vi har meget glade for at se den store internationale bevågenhed. Storstrømsbroen har haft hele vejen gennem hele processen. Dette afspejles også i de fire joint ventures, der har budt på opgaven. De er alle højt kvalificerede med mange års international erfaring og succesfulde projekter bag sig. Det vindende joint venture leverede imidlertid det bedste projekt baseret på pris og kvalitet, så valget faldt på dem, siger Niels Gottlieb i pressemeddelelsen.

De prækvalificerede

  • Joint venture (JV) med Obrascon Huarte Lain, S.A.(Spanien) og SK Engineering & Construction Company Ltd. (Sydkorea)

  • Storstrømsbroen Contractors JV: Per Aarsleff A/S, Ed. Züblin AG og Rambøll A/S som underrådgiver og Strabag SE som underentreprenør

  • JV med Rizzani de Eccher s.p.a, (Italien), N.V. Besix S.A. (Belgien) og Acciona Infraestructuras S.A. (Spanien)

  • (Vinder) JV med Itinera s.p.a, Condotte s.p.a og Grandi Lavori Fincosit s.p.a (Italien) og underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l. (Italien)

  •  JV bestående af Vinci Construction Grand Projects SAS (Frankrig), Hochtief Infrastructure GmbH (Tyskland) og MT Højgaard A/S

Bygges på Masnedø
Det valgte joint venture har som en central del af projektet placeret sin produktion af broens elementer på Masnedø i umiddelbar nærhed til det kommende byggeri. Arealet, som ligger hvor Masnedø Gartneri har til huse i dag, er blevet eksproprieret i forbindelse med projekteringen af den kommende bro og er således blevet tilgængeligt for de bydende som muligt arbejdsareal undervejs i projektet.

 Vejdirektoratet havde desuden peget på Nakskov Havn som en mulig placering af elementproduktionen, men i sidste ende har det været op til de bydende at beslutte placeringen. Således havde et enkelt joint venture peget på Polen som et muligt produktionssted, mens de tre øvrige havde enten Masnedø eller en kombination af Polen og Nakskov Havn i spil.

Arbejdsarealer forberedes
Vejdirektoratet forventer at underskrive en kontrakt med vinderen inden årets udgang. Derefter begynder planlægningen af de store arbejdsarealer og produktionshavnen på Masnedø, før byggeriet af broen kan gå i gang i efteråret 2018.

Fra december begynder Vejdirektoratet nedrivningen af Masnedø Gartneri, så arealet er klar til entreprenøren.

 - Der er tale om et omfattende projekt, som kræver en ihærdig og grundig planlægning, før selve brobyggeriet kan gå i gang. Der vil henover de kommende fire år blive brug for hundredevis af folk, som skal leve og bo i området, mens de bygger broen. I den forbindelse vil vi også tage hul på næste fase i vores nære samarbejde med regionens kommuner, siger Niels Gottlieb.

MTH undlod at byde

I den oprindelige tidsplan lød det, at projektet skulle stå færdig i 2024, men i juli 2016 blev der truffet en politisk aftale om at fremrykke færdiggørelsen, så vejforbindelsen skal være klar i 2022 og baneforbindelse i 2023.

Fem blev oprindelig prækvalificeret til at byde på projektet, men inden første forhandlingsrunde har et konsortium med MT Højgaard trukket sig. Foruden MT Højgaard var franske Vinci og tyske Hochtief, der begge skal være med til at anlægge Femern-forbindelsen, med på holdet.

En bro til højhastighedstog
Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen. Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine 4 km i længden og 100 meter i højden være Danmarks 3. største bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

 Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.  

 Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Borer 45 meter ned for at komme 19 etager op

Debat
Entreprenørens tilbud set med røntgenøjne

Ugens konkurser - uge 45

Nye datacentre rejser sig ved supersygehus

Plus

Strategiskifte: Belø skifter bygningsstål ud med maskiner

Belø er i færd med at skifte fra stål til byggeri til maskinbygning. Lige nu er firmaet i gang med tre spændende internationale udviklingsprojekter, der udvikler nye maskiner

Nyhedsbrev

34.449 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Ny koncerndirektør skal gøre klar til næste generation

Vangsoe Gruppen ApS, der blandt andet ejer milliardforretningen Dansk Boligbyg, henter ny koncernøkonomidirektør i Aarsleff-koncernen

Værdiskabende værktøj begejstrer byggebranchen

Plus

Andelsboliger
Andelsboligforeninger øger fokus på klimatiltag

Pølsevogn og kran på plads ved forskningscenter i Gødstrup

Plus

Arne Andersen Vrå bygger boligtype nummer to i Randers og er klar på en tredje

Udvidelse af infrastruktur fordrer fleksibel forskalling

Boooom: Farvel til Hedelund Varmeværk

Plus

Entreprenør får indflydelse på landets højeste kontortårn

Aart vinder multisal uden fast størrelse - skal hjælpe hjemløse fra herregård til hverdag

Plus 1

Nye store ordrer til NCC i 2019

Altanprojekt skal lette beton producents adgang til nye markeder

Hi-Con har fået CE-mærket sin højstyrkebeton, der er i brug på altanprojekt i Aalborg

Nyt om navne

Byggesager på et sundt fundament

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Ny betonstandard kan reducere miljøpåvirkning

Nedknust beton kan være en gevinst for miljøet

Beton kan også bruges bæredygtigt

Plus

Boganmeldelser
Klar til nye ture i det byggede miljø

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Flot offensivt udspil fra betonbranchen

Plus

Betonbranchen venter på ambitiøse bygherrer

Betonbranchen går sammen med Teknologisk Institut ind i kampen for at reducere CO₂-udledningen. Det springende punkt er, om der kommer ambitiøse bygherrer, der efterspørger ny og grønnere beton, lyder det fra Aalborg Portland

Plus

Andelsboliger
Nu jagter investorer også de gode andelsforeninger

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Ny mand i spidsen for bygge- og anlægsuddannelser i København

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Elever skal hamle op med de bedste

Plus

Nyborg viser vejen til grønt byggeri

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nedriver-sagen
Nedriver idømmes stor millionbøde ved Østre Landsret

Osteefterspørgsel får Arla til at udbygge mejeri for millioner

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Øg din fortjeneste og strømlin indkøbet med KlarPris

Deltag i gratis seminar i Blox og tag del i digitalisering

Preboarding og onboarding – en god start

Værktøjer til projektering med tagpap

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ishøj Forsyning vælger plast til spildevandsløsning

Bytømreren vinder licitation på sag ved Hotel Oasia

3 priser blev uddelt til Building Green

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Cembrit lancerer ny facadeplade med 3D-effekt

Sådan undgår du Dødens Gab

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Fjernundervisning

Graffiti renset fuldstændigt af banen

Nyt arkitekttegnet friplejehjem i Frederikssund

Privathospital + GROHE = Skræddersyet patientoplevelse

Næste generations modulsystem

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020

Hvordan fungerer adiabatisk køling?

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Hvad skal din båd til vinter?

NYHED: Nyeste generation af pladeopdelingsanlæg

Midtjysk Albyg støtter Team Rynkeby 2020

Send til en kollega

0.27