23948sdkhjf

Italienere skal anlægge Storstrømsbroen

Et italiensk konsortium er blevet udpeget som totalentreprenør på den nye Storstrømsbro, der har et samlet budget på cirka fire mia. kroner

Artiklen er opdateret 16.15.

Vejdirektoratet har nu valgt entreprenør til den omfattende opgave med at bygge den nye Storstrømsbro.

Valget er faldet på et joint venture bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver. 

 Det vindende joint venture består tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Desuden har man benyttet det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. Tilsammen kommer de med årtiers erfaring med alle typer af internationale infrastrukturprojekter, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

 I alt fire joint ventures bød på opgaven, der er på ca. 2,1 mia. kroner.

Et overbevisende projekt
I Vejdirektoratet hilser projektchef Niels Gottlieb den høje kvalitet hos de fire bydende velkommen og glæder sig over det overbevisende vinderprojekt.

 - Vi har meget glade for at se den store internationale bevågenhed. Storstrømsbroen har haft hele vejen gennem hele processen. Dette afspejles også i de fire joint ventures, der har budt på opgaven. De er alle højt kvalificerede med mange års international erfaring og succesfulde projekter bag sig. Det vindende joint venture leverede imidlertid det bedste projekt baseret på pris og kvalitet, så valget faldt på dem, siger Niels Gottlieb i pressemeddelelsen.

De prækvalificerede

  • Joint venture (JV) med Obrascon Huarte Lain, S.A.(Spanien) og SK Engineering & Construction Company Ltd. (Sydkorea)

  • Storstrømsbroen Contractors JV: Per Aarsleff A/S, Ed. Züblin AG og Rambøll A/S som underrådgiver og Strabag SE som underentreprenør

  • JV med Rizzani de Eccher s.p.a, (Italien), N.V. Besix S.A. (Belgien) og Acciona Infraestructuras S.A. (Spanien)

  • (Vinder) JV med Itinera s.p.a, Condotte s.p.a og Grandi Lavori Fincosit s.p.a (Italien) og underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l. (Italien)

  •  JV bestående af Vinci Construction Grand Projects SAS (Frankrig), Hochtief Infrastructure GmbH (Tyskland) og MT Højgaard A/S

Bygges på Masnedø
Det valgte joint venture har som en central del af projektet placeret sin produktion af broens elementer på Masnedø i umiddelbar nærhed til det kommende byggeri. Arealet, som ligger hvor Masnedø Gartneri har til huse i dag, er blevet eksproprieret i forbindelse med projekteringen af den kommende bro og er således blevet tilgængeligt for de bydende som muligt arbejdsareal undervejs i projektet.

 Vejdirektoratet havde desuden peget på Nakskov Havn som en mulig placering af elementproduktionen, men i sidste ende har det været op til de bydende at beslutte placeringen. Således havde et enkelt joint venture peget på Polen som et muligt produktionssted, mens de tre øvrige havde enten Masnedø eller en kombination af Polen og Nakskov Havn i spil.

Arbejdsarealer forberedes
Vejdirektoratet forventer at underskrive en kontrakt med vinderen inden årets udgang. Derefter begynder planlægningen af de store arbejdsarealer og produktionshavnen på Masnedø, før byggeriet af broen kan gå i gang i efteråret 2018.

Fra december begynder Vejdirektoratet nedrivningen af Masnedø Gartneri, så arealet er klar til entreprenøren.

 - Der er tale om et omfattende projekt, som kræver en ihærdig og grundig planlægning, før selve brobyggeriet kan gå i gang. Der vil henover de kommende fire år blive brug for hundredevis af folk, som skal leve og bo i området, mens de bygger broen. I den forbindelse vil vi også tage hul på næste fase i vores nære samarbejde med regionens kommuner, siger Niels Gottlieb.

MTH undlod at byde

I den oprindelige tidsplan lød det, at projektet skulle stå færdig i 2024, men i juli 2016 blev der truffet en politisk aftale om at fremrykke færdiggørelsen, så vejforbindelsen skal være klar i 2022 og baneforbindelse i 2023.

Fem blev oprindelig prækvalificeret til at byde på projektet, men inden første forhandlingsrunde har et konsortium med MT Højgaard trukket sig. Foruden MT Højgaard var franske Vinci og tyske Hochtief, der begge skal være med til at anlægge Femern-forbindelsen, med på holdet.

En bro til højhastighedstog
Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen. Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine 4 km i længden og 100 meter i højden være Danmarks 3. største bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

 Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.  

 Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11