23948sdkhjf

Aarsleff vinder udvidelsen af Rønne Havn til 500 mio. kroner

Rønne Havn har indgået kontrakt med Per Aarsleff på første fase af en omfattende havneudvidelse
Prækvalifikation
Boskalis International B.V.

Joint venture (JV) – Udvidelse af Rønne Havn bestående af Züblin A/S og Jan De Nul NV (Belgien) – afleverede ikke endeligt tilbud

Obrascón Huarte Lain S.A. (Spanien) – afleverede ikke endeligt tilbud

Per Aarsleff A/S (vinder)

Rønne Port Expansion Contractors, et konsortium bestående af DEME Infra Marine Contractors NV (Belgien), M.J. Eriksson A/S og Dredging International NV (Belgien)

Per Aarsleff A/S har vundet kontrakten på udvidelsen af Rønne Havn, der muligvis er det største bygge- og anlægsprojekt på Bornholm siden Hammershus, som ifølge Wikipedia er anlagt i begyndelsen af 1200-tallet.

Sammenligningen mellem totalentreprisen med en værdi på 500 mio. kroner og middelalderruinen skulle være fremsagt af øens borgmester Winni Grosbøll (S) på pressemødet efter kontraktindgåelsen onsdag.

- Jeg skal ikke kunne bekræfte, om det er rigtigt, men det siger i hvert fald noget om, hvor stort et projekt det her er for Bornholm, siger Thomas Bendtsen, adm. direktør i selskabet Rønne Havn A/S, der står for udvidelsen.

Milliardudvidelse
Aarsleff skal udføre totalentreprisen i et samarbejde med datterselskabet VG Entreprenør A/S, der er specialister i kystsikring og havneanlæg.

Derudover er Rohde Nielsen A/S underentreprenør på uddybningsarbejdet, mens Sweco A/S er rådgiver på opgaven. Holdet skal stå for fase et af fire i det samlede udvidelsesprojekt, der er planlagt til at køre frem mod 2050. Ifølge overslag kommer den samlede udvidelse til at koste Rønne Havn A/S omkring halvanden mia. kroner.

Afdelingsingeniør i Aarsleffs afdeling Anlæg & Byggeri, Rene Kold Søndergaard, fortæller, at totalentreprisen vil kræve cirka 100 medarbejdere.

- Størrelsesmæssigt minder den om havneudvidelsen i Frederikshavn, som vi er i gang med i øjeblikket, siger han.

Foruden havneudvidelsen i Frederikshavn kan Aarsleff blandt andet fremvise havne-referencer fra Køge, Skagen, Hvide Sande, Stockholm, Grønland og Kronborg Havn i Helsingør.

Ordren får ikke betydning for Aarsleffs forventninger til omsætningen for regnskabsåret, der lyder på en vækst på fem procent.

To sprang fra
Aarsleff vandt konkurrencen foran to andre tilbudsgivere. Oprindelig var fem konsortier og entreprenører dog prækvalificeret, men undervejs sprang spanske Obrascón Huarte Lain fra, og det samme valgte et konsortium med Züblin A/S og belgiske Jan De Nul at gøre. Rønne Havn A/S mener ikke, at det har skadet konkurrencen.

- Udbudsprocessen er blevet kørt meget skarpt uden slinger i valsen og med en grundig bearbejdning i alle de risici, projektet indeholder. Og det er tre meget seriøse og kompetente bydere, der afleverede endeligt tilbud, siger Thomas Bendtsen.

Anlægget begynder til december i år og ventes færdiggjort i maj 2019.

Udvidelse frem mod 2050
Rønne Havn skal efter ”Masterplan 2050”, der skal fremtidssikre havnen til øget trafik, udvides i fire faser
De næste faser bliver efter planen eksekveret i 2030, 2040 og 2050
Fase 1, som Per Aarsleff A/S netop har indgået kontrakt på, skal afleveres i maj 2019

Fase 1 indeholder:
  • Etablering af 1,1 km stenmole
  • Minimum 300 meter ny kaj til henholdsvis krydstogtskibe og offshore-industri med tilhørende ro-ro-rampe
  • Udførelse af 150.000 kvm nyt havneareal
  • 650.000 kbm uddybningsarbejde, der skal udvide dybden i havnen til cirka 11 meter
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156