En af de afgørende etaper i byggeriet af Norges næstlængste hængebro er netop afsluttet.
Mindre end to måneder efter ankomst med skib fra Kina er de 30 bropladesegmenter til Hålogaland-broen nu på plads. Det tog byggeteamet en måned at løfte og fæstne bropladesegmenterne.
Betonarbejdet, som NCC Norge har stået for, omfatter tårnene og to viadukter.
Ifølge ncc.no indebærer det blandt andet støbning af 32.000 kubikmeter beton. Desuden er der blevet brugt 5.400 tons armering til opgaven.
Verdens smukkeste bro
Hålogaland-broen har allerede fået prædikatet "den smukkeste bro i verden" af både de lokale beboere og konstruktions-aficionados.
Broen krydser den dybe Rombaksfjord i Narvik kommune i det nordligste Norge.
Assad Jamal, projektleder hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi, er begejstret over den seneste milepæl:
- Denne bro er ikke kun smuk. Den vil også være til stor gavn for lokalsamfundet. Med bropladesegmenterne på plads er vi kommet et stort skridt nærmere målet. En fortælling, der begyndte for over 10 år siden, er ved at nå sin afslutning.
- Der ligger stadig månedsvis af hårdt arbejde foran os, men jeg kan slet ikke vente med at se de første biler køre over broen til næste sommer, fortæller Assad Jamal.
Færre trafikpropper
Når broen åbner, vil den ikke blot øge trafiksikkerheden, den vil også forkorte rejsetiden mellem Narvik og Evenes lufthavn med 20 minutter.
Den eksisterende vej rundt om Rombaksfjorden rammes ofte af jordskred, hvilket har resulteret i en lang række alvorlige ulykker igennem årene.
Med en højde på 179 meter over havoverfladen falder Hålogaland-broen fint ind i det bjergrige landskab og det højeste punkt i området, det ikoniske bjerg Den sovende dronning.
Cowi har som projektingeniør leveret grunddesign og detaljeret design af broen og er i øjeblikket i gang med opfølgning på byggeriet. Arkitekten på projektet er Dissing+Weitling architecture.
- Jeg er stolt af at være en del af dette enestående broprojekt. Det en fornøjelse at følge den fantastiske historie om, hvad jeg tror bliver en af de mest innovative og smukke hængebroer i verden, siger Assad Jamal i en pressemeddelelse fra ingeniørvirksomheden.
Den 1.145 meter lange hængebro skal efter planen åbne i sommeren 2018.
Norsk bro med dansk aftryk når milepæl
30 afgørende bropladesegmenter er nu på plads i Norges næstlængste hængebro, Hålogalandbroen