Varm luft og løfter.
Der er - for nu at bruge et par oplagte gloser - hårde ord med på vejen til regeringens finanslovudspil fra Asfaltindustrien.
VLAK-regeringen lægger blandt andet op til at afsætte 410 mio. kroner i perioden 2018-2021 til en række konkrete vejprojekter, som skal binde Danmark tættere sammen. Pengene skal blandt andet gå til at ombygge nødsporene på den vestfynske motorvejsstrækning mellem Nr. Aaby og Odense V, så de kan benyttes til kørespor i myldretiden og til en VVM-undersøgelse af E45 mellem Aarhus og Skanderborg.
Ingen penge
Ifølge Asfaltindustrien svarer beløbet til ekstra 100 mio. kroner om året eller 0,0047 procent af BNP, som vokser med godt 21,5 mia. kroner i år. Samtidig falder Vejdirektoratets bevillinger til asfalt i 2018 - fra 527 mio. kroner i år til 359 mio. kroner i 2018.
- Niveauet i 2015 var på godt en mia. kroner Forslaget er uambitiøst og viser, at vejene slet ikke har det fokus som de behøver og fortjener. Vi får varm luft og løfter, men ingen penge! Det er trist for væksten, erhvervslivet og beskæftigelsen i Danmark, siger Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien.
Regeringen ønsker desuden, at afsætte 26 mio. kroner i 2018 til støjbekæmpelse langs eksisterende statsveje.
Asfaltindustrien: Penge til infrastruktur er varm luft
Med stort fald i Vejdirektoratets bevillinger til asfalt rækker regeringens ekstra 410 mio. kroner ikke langt, mener organisationen