De fleste anlægsentreprenører bruger dozere i den foretrukne D65 klasse. En klasse der faktisk udgør omkring 90 procent af de dozere, der kører i Danmark. De er stærke og pålidelige, men de har et problem; De er dyre at fragte rundt til forskellige anlægsopgaver. Det skyldes at de er så brede og tunge, at der skal en følgevogn med, når de kørs på blokvogn fra det ene sted til det andet.
Men ved at tænke i lidt andre baner, er der faktisk muligheder for at spare følgebilen væk. Det er ved at anvende en lidt mindre model dozer, som netop kan passe indne for de rammer, der gør det muligt at undgå bilen med de gule blink, og alligevel komme sikkert frem.
Vendte blikket rundt
Komatsu har netop lanceret D61PXi som ragede masser af opmærksomhed til sig i en demonstration af dozere for nylig. Her var det egentligt meningen at Komatsus nye D65PXi-18 med fuldautomatisk maskinstyring skulle have hovedrollen, men det endte med at blive den mindre Komatsu D61PXi-24.
- Vi er positivt overraskede over D61’eren. Den har fået stor opmærksomhed fra mange besøgende ved arrangementet, hvor vi først og fremmest ville præsentere den større D65 med Intelligent Machine Control. Mange af gæsterne valgte også at prøve den mindre dozer og meldte om, at de var imponerede over, hvordan den effektivt skubbede den regnvåde og tunge jord rundt, fortæller produktchef Kasper Vissing hos Scantruck, som er dansk importør og forhandler af Komatsu.
- 90 procent af alt dozersalg i Danmark er i klassen fra 130 til 190 kW - 177 hk til 258 hk. I Danmark er den suverænt mest brugte dozerstørrelse D65 og det, der svarer til den. Nu har vi så efterfølgende mærket stor interesse for den mindre D61, som er i klassen for maskiner mellem 105 og 130 kW. Den yder 126 kW, som svarer til 169 hk. Det havde vi ikke lige set komme, men det er naturligvis særdeles positivt, siger Kasper Vissing.
- Vi vil selvfølgelig gerne sælge de store dozere. Men det tegner altså til, at en del entreprenører nu overvejer at bryde med gamle traditioner for, hvor stor en dozer skal være. Man skal jo vurdere sit behov, og hvis det fint kan klares med en lidt mindre maskine, er der jo fornuft i at gå en størrelse ned, vurderer produktchefen.
Større spring
Springet fra Komatsu D65 til Komatsu D61 er i virkeligheden mere omfattende, end vægtforskellen antyder. D61 vejer 19,5 tons og dermed blot 2,5 tons mindre end D65. Men den mindre maskine er langt billigere i transport, fordi entreprenøren kan flytte den uden at skulle have en følgebil i front.
- Dozerbladet på den lidt mindre model kan foldes ind ved transport, og det medvirker til at give maskinen en mere kompakt størrelse, som altså betyder ganske meget transportmæssigt. Samt at D61 er med hydrostatisk transmission mod converter i D65. Den fås i øvrigt også med IMC - Intelligent Machin Control, som tilmed passer perfekt til D61’eren, som ofte vil blive brugt til lidt finere jobs, forklarer produktchef Kasper Vissing.
Store dozere kommer til kort på transporten
Hver gang en D65 klasse-dozer skal flyttes til en anden arbejdsplads, skal der en følgebil foran, så ved at bruge en lidt mindre dozer, spares der gevaldigt på transportudgiften