Michael Højgaard har været flere år i både luftfartsbranchen og installationsbranchen, men ser ikke sig selv som specialist i hverken fly eller installationer. Til gengæld har han et talent for at styre, planlægge og organisere.
- Både hos Lindpro og Air Greenland var jeg omgivet af personer, der vidste mere om faget, end jeg gjorde. Og sådan vil det også være i Caverion, som har mange højtspecialiserede folk ansat. Min kerneopgave bliver at sætte de forskellige kompetencer i system, siger 56-årige Michael Højgaard til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Styringsnørd
I 2013 stoppede han som topchef i den danske installationsbranche, da han forlod Lindpro for at blive adm. direktør i Air Greenland, det nationale grønlandske flyselskab. Og nu springer - eller svæver om man vil - han altså tilbage igen, når Michael Højgaard på fredag den 1. september har første officielle arbejdsdag i spidsen for teknikentreprenøren Caverion Danmark.
Skiftet til Air Greenland for fire år siden blev af nogle i omgangskredsen omtalt som et "mærkeligt skifte" mellem to umiddelbart meget forskellige brancher, fortæller han.
Og det vil der sikkert også være denne gang. Men hovedpersonen selv ser ikke voldsomme forskelle mellem sine roller i de to stillinger.
- De er begge store organisationer med tunge specialister, der kræver en stærk logistik og planlægning for at fungere optimalt. Flybranchen indeholder et hav af komplicerede, tekniske opgaver. Det ved alle, der har set, hvordan det foregår, når man skiller et fly ad. Det samme er tilfældet i installationsbranchen, hvor Caverion opererer, så jeg ser mange fællestræk i lederrollen, siger Michael Højgaard.
Genoplader i naturen
Mens han stiftede bekendtskab med installationsbranchen første gang i 2005 i Lindpro, har interessen for luftfart næsten været en del af opdragelsen.
Han er opvokset i Aabybro i Nordjylland i nærheden af flyvestationen i Aalborg, hvor faderen var jagerpilot. Senere rykkede familien til Slangerup på Nordsjælland, da jagerflyet for faderens vedkommende blev erstattet af en helikopter.
Erhvervsmæssigt var han første gang i berøring med luftfart under en konsulentopgave for PA Consulting, der havde Air Greenland som kunde i begyndelsen af 90’erne. Kunden blev senere til hans faste arbejdsplads, da han blev tilbudt en stilling som teknisk direktør hos Grønlands nationale flyselskab. Små tyve år senere endte havde han været omkring SAS og Lindpro, inden han blev tilbudt stillingen som øverste chef i Air Greenland.
Trods den stærke forbindelse til luftfart, også i de seneste år, bevarede han stærke kontakter til installationsbranchen.
Blandt andet sad han i bestyrelsen hos teknikentreprenøren Wicotec Kirkebjerg, der er en af Caverions nærmeste konkurrenter, frem til den aktuelle ansættelse.
I fritiden lader Michael Højgaard batterierne op gennem naturoplevelser. Det sker blandt andet på vandreferier med hustruen, løbeture og som vinterbader.
Desuden er han far og papfar til fem børn, hvoraf flere lever livet som udlandsdansker, som Michael Højgaard også selv har gjort. Det bliver derfor også til adskillige udlandsture om året til familiebesøg.
Jagerpilotens søn skal føre Caverion videre
Efter fire år i Nuuk som topchef for Grønlands nationale flyselskab overtager Michael Højgaard cockpittet i Caverion Danmark.