Den danske isoleringsgigant Rockwool er normalt ret konservativ, når den melder finansielle forventninger ud, men med den overraskende opjustering af omsætningsvæksten for 2017 sætter selskabet en tyk streg under opsvinget i byggeriet.
Konkurrenter som Kingspan og Saint Gobain har ligeledes leveret flotte salgstal for første halvdel af 2017, og selvom Rockwool blandt andet har vendt års nedgang på det britiske marked via en målrettet strategi, spiller den overordnede fremgang i byggeriet en stor rolle i væksten.
Ifølge adm. direktør Jens Birgersson er der stadig mere at komme efter.
- De underliggende markeder er supervigtige, og vi ser i disse år, at byggeprojekter rent faktisk bliver realiseret. Det er klart, at vi arbejder med vores måde at sælge på, og vi øger vores indsats her, men der ser ud til at være et globalt momentum i byggebranchen, siger Jens Birgersson.
Væksten i byggebranchen skaber også et godt investeringsmiljø, og Rockwool satser blandt andet stort på at vokse på det nordamerikanske marked. Til oktober tager selskabet første spadestik til et nyt produktionsanlæg i West Virginia, USA til en værdi af en lille dansk milliard. Investeringen er et klart signal om Rockwools store forventninger til det nordamerikanske marked.
Overraskende opjustering
Rockwool opjusterede altså forventningerne til omsætningsvæksten for hele året fra 2-4 procent til 5-7 procent i lokale valutaer.
Selvom det var forventet, at selskabet ville hæve forventningerne, var Mikkel Kjær Jensen, aktieanalytiker hos Sydbank, overrasket over, hvor store forventninger Rockwool har til omsætningen for hele året.
- Det er en voldsom opjustering, og det er fordi, man har en historisk fornemmelse af, at Rockwool er konservative. Det er atypisk for Rockwool at hoppe i det her omfang, siger Mikkel Kjær Jensen, der også påpeger, at selskabets plan om at hæve priserne for at kompensere for de stigende råvarepriser, ser ud til at være på rette vej. Vækst på alle markeder
Efter sine første 100 dage på posten sagde Jens Birgersson i et interview med dagbladet Børsen, at det for ham var magtpåliggende at genskab troværdigheden i selskabet, efter i flere år at have misset egne og andres vækstforventninger. Derfor lagde han op til en mere fokuseret vækstindsats.
I første halvår af 2017 var det kun det sydøstasiatiske marked, der ikke leverede den forventede omsætningsvækst. Jens Birgersson mener, at Rockwool efterhånden har genskabt troværdigheden. Derfor er der mulighed for at investere i vækst på flere markeder.
- Dengang investerede vi i vækst mange steder, men det er også vigtigt at tilfredsstille dine kunder på de etablerede markeder. Vi skulle sikre os, at vi kunne levere til vores vesteuropæiske kernemarked, men nu i mit tredje år har vi så sund en forretning, at vi kan udvide på alle markeder og i andre geografiske områder, siger Jens Birgersson.
Robuste ved nedtur
Den atypiske og relativt aggressive opjustering sker altså på baggrund af fremgang i markedet samt sunde finanser.
Og Jens Birgersson er ikke bekymret for, om selskabet har taget munden for fuld i tilfælde af at markederne skulle vende.
- Vi er meget konservative på vores budgetter. Vi er gældfri, og mens vi udvider, kan vi stadig fastholde vores nuværende gearingsniveau. Vi er robuste, og vi kan klare eventuelle nedgange.
Rockwools opjustering cementerer fremgang i byggeriet
Den ellers konservative stenuldsproducent hæver forventningerne til salgsvæksten for resten af 2017, og salget løftes blandt andet af global markedsfremgang