23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Radikale vil skrotte Ring 5 helt

Der bør i det kommende folketingsår træffes en endelig beslutning om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren, mener de Radikale

Debatten om Ring 5 bør lukkes, arealreservationerne ophæves, og projektet droppes en gang for alle.

Det mener Det Radikale Venstre, der gerne ser, at der bliver taget en permanent beslutning om vejens fremtid allerede i det kommende folketingsår.

- Vi er lodret imod, at vi skal have en Ring 5. Der er ikke brug for den, og man har nu i årevis stavnsbundet de mennesker, der bor der, hvor der er reserveret arealer, siger partiets gruppeformand Martin Lidegaard.

Det er 42 år siden, Ring 5-korridoren blev oprettet. Ring 5 er tænkt som en ny vejforbindelse på i alt 65-70 km i korridoren mellem Helsingørmotorvejen og Køge.

Gamle reservationer
Der foreligger desuden reservationer for mulige vejanlæg i en nordligere og en sydligere linjeføring i korridorens nordlige ende mellem Lynge og Helsingørmotorvejen.

Siden arealreservationen blev oprettet er Store Dyrehave i sommeren 2015 udpeget som Unesco verdensarv, og skal beskyttes og udnyttelse af korridoren vil derfor ikke kunne undgå at komme i konflikt med miljøinteresser.

Derfor stillede en usædvanlig politisk alliance bestående af Enhedslisten, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, beslutningsforslag om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren. Forslaget blev dog nedstemt i vinteren 2015.

Minister er for Ring 5
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) sparkede på Folkemødet i år nyt liv i den nu mere end 40 år gamle debat om at anlægge en Ring 5-motorvej rundt om København.

I et interview med Ingeniøren kaldte han projektet "samfundsøkonomisk sundt" og udtalte i samme forbindelse "at vi skal tænke på også at have en Ring 5 omkring København på et tidspunkt". Men det er den radikale politiker ikke enig i.

- Jeg synes, der nu er brug for klarhed. Det er muligvis behov for at udvide Ring 3, men ikke for Ring 5. Vi skylder alle parter, at træffe en beslutning - hellere i dag, end i morgen, siger Martin Lidegaard.

Et andet argument for at at skrotte arealreservationerne er, at de har medført begrænsninger for borgere og myndigheder i de berørte kommuner - det gælder eksempelvis omkring byggetilladelser, der pålægges særlige begrænsninger, der betyder, at ejendomme, der ligger i korridoren, kan være svære at sælge.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.154