Selskabet Femern A/S, der står med bygherre-ansvaret for Femern-tunnelen, har siden maj været syd for grænsen for at deltage i en række møder, der er sidste fase af den tyske høringsperiode. Høringen er en forudsætning for den tyske myndighedsgodkendelse, der skal være på plads, før byggeriet af den 18 km lange sænketunnel kan begynde.
Fra dansk side er man godt tilfreds med høringsmøderne, der sluttede den 13. juli - to uger før planlagt.
Godkendelse i 2018
- Møderne er gået godt. Vores mange eksperter og egne medarbejdere var godt forberedte, og vi fik svaret på alle de emner, der kom op. Nu er næste skridt op til de tyske myndigheder, men i Femern A/S er vi meget tilfredse med nogle konstruktive høringsmøder, siger projektdirektør Claus Dynesen.
På møderne hos den tyske godkendelsesmyndighed LBV Kiel (Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein) har privatpersoner, interesseorganisationer, virksomheder og tyske myndigheder haft lejlighed til at stille spørgsmål og kommentere projektansøgningen fra Femern A/S. Det danske selskab har stillet med et hold af rådgivere fra primært Tyskland inden for jura, miljø, teknik og sikkerhed.
Der er ikke fastlagt en konkret dato for, hvornår LBV forventer at kunne udstede en eventuel godkendelse af projektet. Seneste officielle udmelding kommer fra Reinhard Meyer (SPD), der var transportminister i Slesvig-Holsten indtil regeringsskiftet sommer. Han oplyste på et besøg i Danmark i april, at godkendelsen ifølge den seneste tyske tidsplan forventes at foreligge medio 2018.
Ansøger på fjerde år
Den tyske myndighedsgodkendelse er den sidste forhindring, før byggeriet kan begynde. I Danmark er projektet blevet godkendt, og der er indgået kontrakt med entreprenører og rådgivere.
Femern A/S sendte første gang en ansøgning om byggetilladelse afsted i 2013. Efter ansøgningen fulgte den første høringsproces med offentlig høring og møder, der resulterede i, at LBV bad om en ny, opdateret ansøgning. Og det er altså denne anden og opdaterede ansøgning, der nu er blevet gennemgået ved de mundtlige høringsmøder.
Dansk tilfredshed med tysk Femern-høring
Høringsmøderne, der er sidste fase af den tyske høringsproces, sluttede to uger tidligere end planlagt