23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Anlægsentreprenører skifter spor

Byggerelaterede aktiviteter skal opveje den faldende aktivitet inden for infrastruktur. Statslige vejinvesteringer ventes mere end halveret inden for få år.

Et faldende investeringsniveau på især vejområdet får anlægsentreprenører til at satse på andre heste for at holde aktivitetsniveauet.

Det fortæller flere virksomheder, der er aktive inden for infrastruktur, til Licitationen - Byggeriets Dagblad i forbindelse med en analyse af anlægsbranchen.

- Vi tog allerede bestik af det sidste år, da vi kunne konstatere et faldende investeringsniveau i infrastruktur hos blandt andet Vejdirektoratet. Man kan sige, at vi har foretaget en tidlig tilpasning, så vi kan gribe de muligheder, som vi kan se, der opstår lokalt i regioner og kommuner, siger Jesper Arkil, adm. direktør i Arkil, en af landets største anlægsentreprenører, og formand for Danske Anlægsentreprenører.

Arkil vender i højere grad blikket mod de lokale opgaver inden for blandt andet byggemodning, forsyning og kloakker omkring landets store byer.

Stort fald i 2016
I seneste konjunkturanalyse fra Dansk Byggeri fra marts fremgår det, at Vejdirektoratets anlægsinvesteringer faldt fra 5,2 mia. kroner i 2015 til tre mia. kroner i 2016.

Ifølge prognosen vil udviklingen fortsætte de kommende år, så niveauet når ned på 1,8 mia. kroner i 2018. Til gengæld holder kommunerne ifølge samme analyse et stabilt niveau omkring fire mia. kroner.

Bygge- og anlægsentreprenøren CG Jensen afsluttede i 2016 en række opgaver hos Banedanmark. Sammenholdt med den nedadgående mængde opgaver hos Vejdirektoratet har det skabt et tomrum, der ikke tilsvarende af opvejet af andre infrastrukturprojekter.

Løsningen for CG Jensen har været at konvertere forretningen i retning mod boligbyggeriet.

- Vi har haft held med at foretage et skifte fra at lave broer, tunneler og større jordflytningsjob til råhuse og mere boligrelaterede opgaver i København, siger adm. direktør Michael S. Larsen.

CG Jensen-direktøren kan bakke sin påstand om, at transformationen har været vellykket med 2016-regnskabet. Med en overskudsgrad på 8,5 procent er virksomheden indtjeningstopscorer i brancheanalysen. Han tilføjer, at den omvendte proces - fra boligrelaterede anlægsprojekter til infrastruktur - foregik i årene 2008-09, og virksomheden har derfor erfaring med at konvertere forretningen.

God aktivitet trods fald
Til gengæld hæmmer skiftene muligheden for organisk vækst.

- Vi har en profil, der giver mulighed for at skifte fokus, men vi har ikke mulighed for at udvide, når energien går til konvertering. Og vi har derfor ligget jævnt på omkring 1 mia. kroner i omsætning i en årrække, siger Michael S. Larsen.

Hos en af de mindste virksomheder i brancheanalysen, bygge- og anlægsentreprenøren Zacho-Lind, er aktivitetsnedgangen på vejene først slået i gennem i 2017. Men ordrebogen har stadig en god størrelse, fortæller adm. direktør Poul Lauritzen.

- Når aktiviteten falder et sted, må man jo sætte mere ind andre steder, siger han og fremhæver områder som forsyning og ombygning af renseanlæg.

Anlægsentreprenøren M.J. Eriksson, der ligger i top-fem målt på omsætning i brancheanalysen, melder også om positiv aktivitet i markedet.

- Aktiviteten i Vejdirektoratet falder, men det ser jeg ikke som det store problem, for vi har stadig masser at lave. De næste par år har vi store motorvejsprojekter, og Hofor (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, red.) laver vi også en del for, siger adm. direktør Jørgen Eriksson.

M.J. Eriksson lukkede 2016/17-regnskabet fredag den 30. juni, og Jørgen Eriksson fortæller, at virksomheden holder omsætningen og indtjeningen fra 2015/16, der er de nyeste offentligt tilgængelige tal, og dem der optræder i brancheanalysen.

NCC Danmark havde gerne set, at Vejdirektoratet havde holdt investeringsniveauet, men tilføjer, at det ikke er noget, der har fået forretningen til at gå i stå.

- Selvom Vejdirektoratet ikke investerer som tidligere, og der er færre sager på København-Ringsted-banen, så ser vi faktisk ret positivt på markedet i øjeblikket. Vi har succes med klimatilpasning og skybrudssikring hos forsyningsselskaberne og kommunerne, og vi har lagt kræfter inden for bæredygtighed, som der formentlig vil være øget interesse for i fremtiden, siger direktør for civil engineering, Flemming Carlsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14