23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Midtjysk husbygger vil ikke konkurrere på prisen

Når hjertet banker for arkitekttegnede funkisvillaer, fungerer det ikke at sælge huse fra samlebånd, mener Skanlux-topchef.

Hvordan opererer man som virksomhed i et svagt voksende marked, hvor de største aktører æder andele, og nye konkurrenter kommer til med anselige ambitioner?

Hos Skanlux-koncernen, der blandt andet bygger helårs- og fritidshuse, har svaret været fokuseret differentiering.

Det er et konkurrencestrategisk udtryk, som adm. direktør Bjørn Krogh Andersen oversætter således:

- Vi ved godt, der bliver bygget flere huse med saddeltag end funkisvillaer i Danmark. Men vi har valgt at satse på det minimalistiske og på det individuelle, fordi det er det, vi brænder for. Og fordi det er der, vi ser en mulighed for at gøre en forskel i et marked, der har virkelig mange aktører.

Det strategiske valg er samtidig et fravalg. Skanlux konkurrerer ikke på prisen mod de store spillere i typehusmarkedet.

Huse på samlebånd
Det betyder, at virksomheden siger nej til ekstra omsætning. Til gengæld blev bundlinjen i Skanlux Holding ApS næsten fordoblet til et resultat før skat på 14,8 mio. kroner sidste år. Og dermed kan Bjørn Krogh Andersen med en vis ret sige, at Skanlux har truffet det rette valg.

Skanlux-direktøren bor selv i en arkitekttegnet funkisvilla. Det samme gør flere ansatte i Skanlux. Det er et spørgsmål om lidenskab, siger Bjørn Krogh Andersen, som dog erkender, at han enkelte gange overvejede at glemme principperne og sælge standardiserede huse, da markedet for nogle år siden var helt koldt.

- Vi har tænkt tanken. Men grunden til, vi vælger ikke at gøre det, er, at det ikke ligger i vores DNA. Det lyder måske banalt eller plat, men vi brænder faktisk for det, vi laver: arkitekttegnede, individuelle løsninger. Det er en passion for de fleste af vores medarbejdere, og det harmonerer ikke særligt godt med tanken om at fremstille huse på samlebånd, siger Bjørn Krogh Andersen.

Filosofien minder næsten om den, de fleste nok kender fra menukortet på en restaurant. Mens nogle kan fremvise et bredt sortiment af fristelser over seks spalter, holder andre sig til en enkelt specialitet eller to.

- Hvis vi bare ønskede mere omsætning, ville det være det nemmeste i verden for os at sige, at vi kan det hele, siger Bjørn Krogh Andersen, som dog må tilstå, at virksomheden lagde 50 procent til toplinjen fra 2015 til 2016.

Relationer trumfer laveste pris
En gentagelse kommer ikke på tale i år, hvor sidste års salg af 87 huse kun kommer til at stige en smule.

Skanlux vender i stedet blikket indad for at høste yderligere gevinster på at effektivere alle processer.

- Grundlaget for vores succes er, at vi leverer et kvalitetsprodukt til den rigtige pris. Det betyder ikke, at vi gør alt perfekt, og der er stadig masser af ting, vi arbejder med at blive bedre til. Jeg tror, at folk vælger Skanlux, fordi de får en høj kvalitet med fokus på arkitektur og design til en fair pris. For at kunne levere det, skal man arbejde benhårdt med alle interne processer, indkøb og så videre, siger Bjørn Krogh Andersen.

Han har derfor blandt andet skiftet et par leverandører ud, så køkkenerne i dag kommer fra Svane Køkkenet, mens Bygma leverer en stor del af byggematerialerne. Men heller ikke på forsyningsområdet er Skanlux en virksomheden, der konstant orienterer sig mod laveste pris.

- Vi har opbygget en base af gode og stabile samarbejdspartnere. Det gælder både leverandører og på håndværkersiden. Jeg har en tro på, det kommer os til gode i en tid, hvor der eksempelvis er mangel på dygtige håndværkere. Og så oplever jeg, at mange underentreprenører og håndværkere gerne vil være med til at bygge de ting, vi bygger, ud fra et fagligt perspektiv, siger direktøren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204|instance-web04