Jernbaneentreprenøren Strukton Rail A/S sikrede med en række effektiviseringer en solid fremgang på bundlinjen i 2016.
Overskuddet kunne dog have været endnu større, havde det ikke været for en opsagt kontrakt på sporarbejde på Østfyn, der har ført til, at Strukton Rail har foretaget en nedskrivning på cirka 20 mio. kroner.
- Det er klart, at vi har et specielt forhold med den opsagte kontrakt, der betyder, at overskuddet kunne have været væsentlig større, siger adm. direktør Jens Christian Jensen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Levede ikke op til kontrakt
Banedanmark opsagde i maj 2016 kontrakten med konsortiet Strukton-Arkil JV I/S på fornyelse af banestrækningen på 27 km fra Nyborg til Odense efter problemer med sporarbejdet i Kristi Himmelfartsdagene og i Pinsen.
Banedanmark mente ikke, at konsortiet levede op til forpligtelserne i kontrakten. Strukton Rail, der var hovedentreprenør på projektet med Arkil som underentreprenør, fastholder ligesom dengang, at kontraktophævelsen er uberettiget.
Jens Christian Jensen fortæller, at konsortiet arbejdede på en forligsløsning efterfølgende, men da det ikke var muligt, kan det ende med, at sagen nu kommer for en voldgiftsret.
Strukton Rail og Arkil afleverede et klageskrift i foråret, som Banedanmark nu skal forholde sig til. Han tilføjer, at virksomheden helt bevidst har foretaget et forsigtigt skøn på værdisætningen af kontraktophævelsen.
- Ophævelsen er efter vores vurdering uberettiget, og på den baggrund bør der slet ikke være en udgift. Men vi har været ret konservative i den betydelige nedskrivning, som vi har gennemført, så der er potentiale for en upside, når forløbet en gang er afklaret. Uanset om det bliver gennem et forlig eller som voldgiftssag, siger han.
Strukton Rail forventer ikke, at der bliver foretaget yderligere nedskrivninger til sagen om sporarbejdet på Østfyn.
Fyring hæmmer bundlinjen hos jernbaneentreprenør
Strukton Rail har foretaget en betydelig nedskrivning på grund af en opsagt kontrakt.