Der var engang en byggebranche, hvor man som leder kiggede langt ind i fremtiden og godt kunne lægge planer for de næste 10 år. Men det var engang. Verden har siden vist sig at være alt for foranderlig til langtidsplanlægning - dejlig foranderlig, hvis man spørger Michael Lund Kristensen, adm. direktør i BT Gulve.
Han ser højest tre-fem år frem, når han skal lægge gulvvirksomhedens strategi - men i den periode vil han vækste. Fra at have afdelinger i Kolding, Fredericia, Vejle, Horsens, Aarhus, Skive, Middelfart, Herlev og Ishøj til at blive en regulær landsdækkende virksomhed. Og det kræver minimum tre nye afdelinger, fortæller han.
- Det skal være kontrolleret vækst. Vi går ikke med en plan om at opkøbe alle konkurrenterne i Danmark. Vi skal både finde en størrelse der passer til os, men også finde nogle steder i landet, der passer ind rent geografisk. Vi vil gerne placere os, så der maksimalt er tre kvarters kørsel til alle kunder og det kræver at vi enten opretter nye filialer eller opkøber eller fusionerer.
- For 10 år siden ville jeg have sagt, at det skulle være sket for 10 år siden, men så kom krisen. Nu er målet, at vi inden for fem år, men gerne før, ligger omkring de store byer, hvor væksten kommer fra. Vi er altså ude med kikkerten, men mere kan jeg ikke sige lige nu.
Mange har volumensyge
Væksten skal heller ikke bygges på nye eventyr inden for andre brancher. Hos BT Gulve satser man på det marked, man kender, og det er gulve og gardiner.
- Vi har ikke sat procenter på, hvor meget vi vil vækste. Men vi har en filosofi om, at vi hellere vil omsætte for 100 kroner og tjene fem kroner, end vi vil omsætte for 1.000 kroner og stadig kun tjene fem kroner. Mange falder desværre for volumen-syge. Men tænk på, hvor stor en risiko der er ved at øge omsætningen så meget. Der skal kun et lille ryk med en lillefinger til at vælte læsset. Man planen er både at øge omsætningen og indtjeningen. Som branche burde vi have en indtjening på mellem 5 og 10 procent. Det burde være det alle stræbte efter, siger Michael Lund Kristensen.
Mister viden
Et vigtigt led i at nå vækstmålene er, at sikre sig arbejdskraft. Det handler for BT Gulve ikke alene om, at sikre sig at flere unge mennesker vælger gulvbranchen som karrierevej, men også at man fastholder de ældre medarbejdere.
- Jeg laver karriereplaner for mine medarbejdere. Det har traditionelt ikke været noget man har gjort i håndværksbranchen - i hvert fald ikke i de mindre virksomheder. Men det er nødvendigt nu at sikre at medarbejdere på 50+ har lyst til at blive i branchen til de skal pensioneres. Men de store ældre generationer, der snart forlader os, mister vi en masse viden. Det skal vi have fastholdt.
- Samtidig skal man også tænke efteruddannelse til både medarbejdere, men også til sig selv. I mange mindre virksomheden får ejeren måske ikke tænkt på sig selv, når der skal sendes folk på efteruddannelse. Det er vigtigt, for på den måde bliver man bedre til behandling af sager og personaleledelse, siger Michael Lund Kristensen.
Mangel på mellemledere
Lige nu er det især folk på mellemlederniveau, som der er mangel på i gulvbranchen, fortæller Michael Lund Kristensen. Han mener derfor det som leder er vigtigt at have for øje, hvilke medarbejdere, der har potentiale til at blive ledere.
- Mellemlederne er lige nu dem, virksomhederne er ude at hente. Derfor er der også en opgave med at sørge for at få uddannet nogle mellemledere. Vi kan ikke blive ved med at stjæle hinandens, så nu skal vi have fokus på, hvordan vi kan løfte folk op, som kan se sig selv i en ledende stilling. Der er mange flere, der kan meget mere, end vi har øje for, siger han.
Bunden gror op
Med sine 25 år i branchen har Michael Lund Kristensen set, hvordan den hele tiden har forandret sig - og forsat vil gøre det. De store toneangivende virksomheder er ikke de samme, som da han begyndte for mere end to årtier siden og nye har i dag taget over, hvor markedet har efterladt huller.
- Det der kan skræmme mig lidt er, at da jeg var ung og ny i branchen, der var der syv-otte hæderkronede virksomheder, der dominerede. Når man ser på, hvad der er sket på de 25 år, der nu er gået, så er de væk alle sammen. Det kan godt give mig et wakeupcall og få mig til at tænke på, hvad der er sket med branchen, siden de ikke holdt som købmænd. Var de ikke med på beatet og havde fingeren på pulsen? Eller var de ikke villige nok til forandring?
- Omvendt er der siden kommet masser af andre firmaer til og på den måde kan man sige, at bunde bliver ved med at gro op, siger han.
BT Gulve er klar til at erobre hele Danmark
Tre nye afdelinger og en strategi om vækst på både top- og bundlinje er målet for BT Gulve, der nu vil være landsdækkende