23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bygningsstyrelsen: Hold fokus på kernekompetencer

Når arkitekter og rådgivende ingeniører vil udvide forretningen, risikerer de at udvande deres kerneprodukt. Sådan lyder vurderingen fra en af landets største bygherrer

Der er en vis sandhed over udtrykket "skomager, bliv ved din læst".

I hvert fald hvis man spørger Bygningsstyrelsen, en af Danmarks største bygherrer. Så når arkitekter og rådgivende ingeniører opruster på områder, der er ikke som udgangspunkt er deres kernekompetencer, så kan det godt bekymre hos statens bygherre.

Selvom rådgivning ifølge Bygningsstyrelsen er en naturlig del af arkitektvirksomheders kompetencer, så kan vicedirektør Signe Primdal Lyndrup godt være nervøs for, at der gabes over mere, end der kan tygges.

- Risikoen kan være, at det bliver for ufokuseret. Det er vigtigt, at de holder fast i deres kernekompetencer, siger Signe Primdal Lyndrup.

Arkitekter udvider
I sidste uge blev Bjarke Ingels Group ellers den seneste arkitektvirksomhed til at lufte planer om at styrke rådgivningsindsatsen, og i den forbindelse fortalte Lene Espersen, adm. direktør i Danske Ark, til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at hun opfordrer sine medlemmer til at udvide kompetenceområderne.

Også hos de rådgivende ingeniører har der de seneste år været fokus på at udvide kompetencerne. Således købte Rambøll arkitektfirmaet Sahl i maj 2016.

Men Signe Primdal Lyndrup er optaget af, at kvaliteten er i top, og selvom Bygningsstyrelsen i udgangspunktet ikke har en forudindtaget holdning til, hvem der leverer bedst, så øjner hun en risiko.

- Man kan som virksomhed godt bidrage med både rådgivning og arkitektur, hvis man vel og mærke kan levere begge dele på et tilstrækkeligt niveau. Det vigtige for os er, at vi får de rigtige kompetencer, siger Signe Primdal Lyndrup.

Optimering på tid og penge
Ifølge Lene Espersen er hendes opfordring til medlemmerne primært målrettet de største arkitektvirksomheder, som ved at brede sig over flere kompetencer, kan imødekomme en opfordring fra flere bygherrer.

- Jeg er sådan set enig med Bygningsstyrelsen i, at vi skal levere det, vi er bedst til som kerneydelse, men i et forsøg på at optimere på tid og pris, så vælger flere af vores største medlemmer at imødekomme bygherrernes kritik af mangel på samarbejde, særligt i byggeriets første faser, siger Lene Espersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|