23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Løbehjul med stort potentiale

Et alternativt transportmiddel til rådgivende ingeniør, der tjekker skader på cykelstier

Tidsbesparelser finder man alle steder. En af de mere usædvanlige består af et løbehjul, som ingeniør og projektleder Brian Henriksen fra rådgivervirksomheden Niras bruger til at registreret skader på cykelstier.

Foreløbigt har han tjekket 75 cykelstier i Albertslund Kommune ved hjælp af det sjove transportmiddel, som bringer ham langt hurtigere rundt på stierne, end han kan gøre til fods, på cykel eller i bil.

- Det er lavpraktisk og smart, siger projektlederen i en pressemeddelse. Han fik tre dage til inspektion, men kun brugte halvanden.

Får stor opmærksomhed
- Jeg kom hurtigere fra A til B på løbehjulet. Og med iPad’en på styret kunne jeg samtidig registrere skaderne, siger Brian Henriksen.

Når projektlederen er på vejinspektion, registrerer han revner, slaghuller eller sporkøring på stierne. Det vækker stor opsigt, når han kommer rullende på det eldrevne løbehjul.

- Mange spørger, hvad jeg laver og hvor hurtigt løbehjulet kan køre? Kommer jeg forbi en børnehave, hænger børnene op ad rækværket, siger Brian Henriksen.

Alle registreringerne resulterer i, at stierne får skadespoint, som kommunen bruger, når de sender reparationerne i et asfaltudbud. Skadesregistreringen fokuserer ikke på enkeltskader, men skal tegne et generelt billede af hele strækningen.

- Jo højere skadespoint, desto dårligere er stien. Så laver vi en liste over de stier, som har flest skader. Herefter ser vi på den økonomiske ramme, som kommunen har til rådighed, og udarbejder en prioriteret liste og udbudsmateriale, siger Brian Henriksen.

Hurtigere gennem byen
Det var virksomhedens afdeling i Odense, som fik ideen til at bruge løbehjulet. Afdelingen gennemfører hvert år flere hundrede kilometer skadesregistrering af fortovene i Odense. Her er løbehjulet en stor hjælp, da man kan komme tæt på skaderne og hurtigt gennem byen.

Registrering via løbehjul har stort potentiale, da man har mulighed for at koble registreringen op med såkaldt SmartInspect, som ingeniørerne har udviklet. Det fungerer på den måde, at når man registrerer skader på cykelstierne, lægger man dem direkte ind i et system.

Næste opgave, der venter Brian Henriksen og hans trehjulede køretøj, er en belægningsinspektion på 8.000 kvm i Aalborg Lufthavn.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203|instance-web02