23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DI Byg: Virksomheder bør kigge mod udlandet

Økonomisk opsving bør udnyttes til flere investeringer for at tilbageerobre tabte markedsandele i udlandet, mener DI Byg

Det nuværende opsving i byggeaktiviteten i Danmark bør udnyttes til at øge investeringsniveauet på de primære eksportmarkeder, mener DI Byg.

I en ny analyse opgør organisationen bygge- og anlægsinvesteringerne i Danmark til at være vokset med cirka syv procent i 2016.

- Der er grund til at glæde sig over, at virksomhederne har en god basis på hjemmemarkedet. Samtidig er det også en anledning til at bruge medvinden til i højere grad at etablere sig i udlandet, siger branchedirektør Elly Kjems Hove til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Potentiale til mere
Hun henviser til, at byggeaktiviteten på de store eksportmarkeder som Sverige og Tyskland vokser, og i Sverige endnu mere end herhjemme, men at de danske byggevirksomheder, og her tænker hun især på byggematerialevirksomhederne, ikke evner at udnytte det voksende potentiale i øjeblikket.

- Mens aktiviteten stiger, kan vi se, at den samlede eksport stagnerer, og det betyder, at de mister markedsandele. Det går godt med eksporten, men hvis det høje niveau skal opretholdes, skal der mere til, siger Elly Kjems Hove.

Behovet for investeringer kan helt konkret være i produktionsfaciliteter, men også i netværk og ressourcer til at følge den politiske udvikling og regelsæt i de pågældende lande, forklarer hun.

Danmark suger mandskab
Henriette Thuen, der er international chef i Dansk Byggeri, er enig i, at øgede investeringer kan være en vej for branchen til at hente markedsandele igen.

- Selvom Tyskland og Sverige er vores nabolande, må man ikke tro, at alt er det samme. Det er det langt fra, og selv rutinerede virksomheder kan have svært ved at etablere sig i nærområderne. Det giver derfor god mening at afsætte tid og mandskab til at sætte sig grundigt ind i reglerne og få kendskab til værdikæden i et land, siger hun.

Henriette Thuen og Dansk Byggeri udgav i maj en analyse med fokus på eksport. Der er ikke en entydig forklaring på, hvorfor byggevirksomhederne taber markedsandele, men det kan hænge sammen med aktivitetsfremgangen i Danmark.

- Når det går godt på hjemmemarkedet, er behovet mindre for at etablere sig i udlandet. Og travlhed i Danmark kan også betyde, at der er færre ressourcer i overskud til eksportmarkederne, siger hun.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web04