Rambøl leverede med 2016-regnskabet sit bedste resultat nogensinde. Driftsresultatet steg med 27 procent til 602 mio. kroner, det højeste i den rådgivende ingeniørvirksomheds historie.
Rambøll er nu netto gældfri, som det fremgik af en pressemeddelelse i marts, da regnskabet blev lagt frem. Det til trods for, at der ved årsskiftet 2014/15 blev foretaget det største opkøb i virksomhedens historie, af amerikanske Environ, med 2.700 eksperter inden for miljø og vand.
Samlet har koncernen cirka 12.500 medarbejdere i 35 lande.
Og med en målsætning om at gå både dybere og bredere ind i virksomhedens centrale og kendte markeder, såsom Skandinavien, Storbritanien og USA, er det strategien at fastholde og udbygge de gode resultater.
På trods af det "ekstremt udfordrende olie- og gasmarked, har vi formået at levere et markant højere driftsresultet og en væsentlig forbedret driftsmarginal end i 2015", som koncernchef Jens-Peter Saul forleden sagde til flere medier.
Adm. direktør Ib Enevoldsen fra Rambøll Danmark uddyber overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad:
- Strategien er at styrke de områder, hvor vi er til stede i dag. Vi vil fokusere endnu mere på digitalisering og overordnet styrke vores rolle som leverandør af de bæredygtige løsninger, som især bysamfundene i dag efterspørger globalt.
- Demokratiprocesser og kommunikationsprocesser er også blevet en større del af værdiskabelsen i byggeriet, og det skal vi være en del af.
Hvis jeg ser 15-20 år tilbage tilblivelsesprocesserne relativt teknokratiske: nogle få mennesker satte sig sammen og fik drevet et projekt frem. I dag har brugerne, investorerne, bygherrerne og politikerne fået større stemmer. De forventer at blive kommunikeret til, og det giver nogle andre udfordringer. Og kunderne bliver selvfølgelig præget af det, og forventer de ydelser af os, siger han.
Hvad er jeres mål for omsætning og indtjening frem mod 2020?
- Med vores nye strategi, som vi kalder Winning Together, handler det om, at både vi og kunder og partnere skal vinde. Og køber man firmaer, der har viden, så står vi bedre; det er forbundne kar.
Vi arbejder efter at opnå en 10 procents værdiforøgelse for Rambøll pr år. Vi har ikke sat omsætningsvækstmål på, det gør vi i vores budgetprocesser.
- I den forrige strategiperiode på fem år voksede omsætningen med 54 procent globalt og driftsresultatet med 70 procent. Og det er blandet andet udtryk for, at vi har styrket vores position i Norden. Vi er for eksempel førende i Finland og har også store forretninger i både Norge og Sverige.
Andre områder, der skal erobres?
- Jeg forudser at vi kan lave flere opkøb i USA ved at bygge videre på miljøområdet. Men det bliver lige nu på specialistområder. Vi vil styrke vores tilstedeværelse også i UK, Asien, Mellemøsten og vores i forvejen store setup i Indien, samt det øvrige Europa. Vi har jo gjort det med miljø, vand og energi. Derudover vil vi også styrke os internationalt ved at være fokuserede. Vi skærper os på specialistområder. For eksempel har vi vundet designrådgivningen på Kinas største havmølleparker, som vil bestå af 100 vindmøller.
- I vores kernelande forventes det at vi kan stille viden med fuld palet. Uden for kernelandene går vi ud med specialer, ofte i samarbejde med lokale firmaer. Vi skærper dem på specialistområder. Og i forbindelse med organisationsændring går vi mere på tværs med at identificere specialer, som der bliver mere behov for, tilføjer han.
Hvad investerer I ellers i?
- Vi investerer i medarbejdere, og at de er med på beatet. Vi investerer i specialister og digitalt. Her kommer e-learning ind som noget centralt.
- Vi ser jo, at den forandring, der sker, kræver at vi stiller uddannelsesfaciliteter til rådighed med en helt anden frekvens. Man tilegner sig ikke viden ved blot at komme "på kursus". Du kan efteruddanne dig på vej hjem i toget med din iPad på knæet, og hurtigt blive opdateret på for eksempel nye brandkrav, når du arbejder med det.
Det bedste regnskab nogensinde for Rambøll
Opgaver i verdensklasse har givet et godt afsæt til den ny fireårige strategiperiode, som virksomheden kalder winning together