Rambøll Danmarks adm. direktør Ib Enevoldsen har tydeligvis antennerne ude.
Vi har talt om vækststrategi, opkøbsplaner og digitalisering, og på vej ud til trappen, hvor fotografen har spottet et godt sted til et portræt, siger han:
- Der er en helt særlig energi i sådan et stort hus som vores. Det kan være en meget speciel oplevelse at se, hvordan kantinen fyldes ved frokosttid, og de mange mennesker får det hele til at syde med energi.
Sagt med en tydelig stolthed i øjnene, lidt gemt væk under en jysk underspillet dialekt.
Og hvordan er det så at være topdirektør hos Danmarks største rådgivende ingeniørvirksomhed?
Vi spurgte Ib Enevoldsen til en typisk uge på jobbet.
- Det er først og fremmest meget varieret og går i mange retninger. Jeg møder kunder og taler med medarbejdere om projekter. Det er en bred skala af emner, man kan blive udsat for, det er stærkt engagerende og ind imellem grænsende til det underholdende; der er stor variation. Og så er der jo en kultur her i huset, hvor vi møder hinanden på gangen og i kantinen. Det kan nogle gange tage lang tid at nå rundt i bygningen. Jeg holder en del møder, der kan betegnes som "hvordan holder vi rygraden på plads" - i sidste uge havde jeg møde med vores arbejdsmiljøorganisation om nogle formelle ansvarsområder. Og vi taler ikke mindst om nye initiativer. Vi er også i gang med et opkøb, som jeg ikke kan fortælle mere om lige nu. Det er dog i ret begrænset omfang.
-Jeg rejser tre-fire gange om måneden. I forhold til tidligere er der dog mindre rejseaktivitet. Divisionsdirektørerne rejser mere og er langt mere nede i de enkelte projekter. Nu er jeg i større grad i en repræsentativ rolle, med rejser og møder ude i byen. Det vil sige, at jeg i mit nuværende job har en langt bredere profil, men i virkeligheden også en mere diffus profil, hvor man skal være omhyggelig med det, man laver. For ellers kan man blive ædt.
Hvad gør du for at holde fokus?
- Man skal selvfølgelig respektere sine ledere. Men efter min mening er det en fejl, hvis man som topdirektør altid flyder ovenpå.
- Kunsten er at vælge, hvor man dykker. Det skal man gøre. Og det kan være svært, fordi man måske først bagefter ser klart, at her var der en mulighed eller et problem, jeg burde have engageret mig mere i.
- Man er nødt til at bevare sin forbundethed til organisationen, og vide hvornår man skal gå ind i tingene, siger han.
Ib Enevoldsen understreger, at det jo ikke er alt, man kan gå rundt og snuse op.
- Det fordrer, at man har en åbenhed i sin ledelse, der giver medarbejderne tillid til dig som leder. En tillid der gør, at de tør fortælle hvor der er udfordringer. Og forstår, at der kan være brug for at jeg ser på sagen. Jeg går ikke ind som en politimand, men går ind med min erfaring for at hjælpe i en bestemt situation. Hvis noget bliver kritisk, så bliver det i højere grad mit problem.
Hvordan skaber man den tillid?
- Jeg er selv meget åben, meget talende. Man kan se mig og forstå mig. Derudover er det naturligvis altid at gå efter bolden og ikke manden.
- Det er vigtigt for mig at holde mig til emnerne og hvordan man kan løse tingene i fællesskab. Hvis man starter med at blame og kritisere, så får man jo ikke den åbenhed, der er så vigtig. Dygtige folk ved godt, når man taler om en bold der ikke bliver spillet fremad. Så handler det om, hvad vi lærte af det og hvad der kan bringe os fremad i fællesskab. Det er en del af min ledelse. Fællesprojekter er vigtigere end egne projekter. Og det betyder, at vi skal sammen om st skabe den bedste løsning for vore kunder.
I satser meget på digitalisering. Hvad er endemålet?
- Med digitaliseringen kan vi gøre forretningen mere effektiv og udvikle nye digitale ydelser. På den måde kan vi, i tråd med vores nye strategi "Winning Together", være med til at styrke kundernes evne til at opnå fordele af digitaliseringens muligheder. Digitalisering har vi jo set gennem flere år.
- Det handler om bygbarhed, kollissionskontrol, færre fejl. Det er jo en samfundstrend. Og forventningen er, at vi laver noget, der er bedre, med færre fejl - og billigere. Vi skal udvikle "best practice", for kunderne forventer, at vi kan fremlægge den samlede viden. Derfor handler det ikke kun om Rambøll, men i høj grad om alle samarbejdspartnerne. Jeg går ind for det, jeg kalder den globale videnforbundethed, en samling af viden, der bliver sat i spil, siger han.
Ib Enevoldsen er en stor tilhænger af at invitere både kunder og for eksempel arkitekter ind i et ligeværdigt samarbejde.
Hvad forventes af byggeri- og rådgiverydelser i dag?
- Processerne bliver mere komplekse og bygninger mere intelligente. Og det betyder i den kompleksitet, at der kan ske fejl. Så vi bliver udfordret på, at det er i orden. For vi kan høre, at kunderne efterspørger noget, der bare virker. Det kan digitaliseringen hjælpe med til.
Hvad er ellers kundernes behov?
- Det er jo blandt andet værdiskabelse. Og så er de egentlig ligeglade med om det er en arkitekt, entreprenør eller ingeniør, der finder løsningen. Og det skal vi da stå på mål for. Der kan være tendens til, at nogle vil påtage sig rollen alene, men det er færre. Jeg oplever mere afhængighed af hinanden - mere end at siloerne brydes ned. I dag handler det om samarbejde omkring bygbarhed, energispørgsmål, etagebyggetid. Hele paletten bringes i spil i hele forløbet. Derfor videnforbundethed, siger Ib Enevoldsen.
Rambøll-direktør klar til styrket global indsats
En styrket indsats i virksomhedens kernelande bliver udfordringer for adm. direktør Ib Enevoldsen