Nordhavnens metrolinje åbner som planlagt ved udgangen af 2019, hvis resten af anlægsfasen kører lige så meget på skinner, som den har gjort, siden konsortiet MetNord begyndte metrobyggeriet i begyndelsen af 2015. MetNord består af det danske selskab Züblin A/S, den tyske koncern Züblin og den tyske byggegigant Hochtief.
Det er med en vis stolthed, at projektchef Jan Skytte fra Züblin A/S viser projektet frem fra det underjordiske kammer, der med tiden bliver til metrostation Nordhavn. Betonfundamentet til selve stationen er lagt, og arbejdere bevæger sig rundt på rækkevis af stilladser, mens sidevæggene rejses.
Her i maj 2017 befinder projektet sig omtrent halvvejs i forløbet fra første spadestik, til de første passagerer går ombord. Og mens stationen Nordhavn endnu er på et skelet-stadie, kan projektchefen og resten af MetNord krydse flere væsentlige milepæle af på de to kontrakter, der udgøres af en totalentreprise og en hovedentreprise.
Nordhavns metrobyggere holder tempoet
Konsortiet MetNord overholder tidsplanen på de to anlægskontrakter på metroafgreningen til Nordhavnen. Mere end to år før åbning er 73 procent gennemført