23948sdkhjf

Københavnsk havnetunnel rykker nærmere

Østlig Ringvej-projektet runder milepæl med forundersøgelse

Staten, Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Refshaleøens Ejendomsselskab gennemfører i fællesskab en forundersøgelse af en østlig ringvej i København.

Forundersøgelsen vil efterfølgende kunne danne grundlag for en politisk drøftelse og eventuel principbeslutning om motorvejsprojektet, der skal forbinde Helsingørmotorvejen og Øresundmotorvejen uden om hovedstadens centrum. Undersøgelsen varer omkring to år og koster 24 mio. kroner.

- Forundersøgelsen er en positiv og vigtig milepæl for projektet. Jeg hæfter mig desuden ved, at der er mange parter med til at gennemføre analysen, hvilket er positivt. Det vil også være dem, der skal være med til at finansiere det endelige projekt, hvis det bliver til noget, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri og koordinator i Københavnertunnelgruppen. Foreningen har arbejdet for en havnetunnel, eller østlig ringvej om man vil, siden 2005.

OPP kan være en løsning
Også transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) glæder sig over, at der er flere aktører med.

- En østlig ringvej vil gavne hele hovedstadsområdet, og jeg er glad for, at forundersøgelsen gennemføres i samarbejde med de lokale parter, siger han i en pressemeddelelse.

Forundersøgelsen skal blandt andet belyse muligheden for en OPP-model.

- Der er oplagte private interesser i en østlig ringvej. Vi får nu testet, om det giver mening at gennemføre projektet som et offentligt privat-partnerskab. Det bliver også interessant at se, hvor meget af projektet der kan finansieres ved brugerbetaling, grundværdistigninger og andre indtægter, siger ministeren.

Stor usikkerhed om pris
Prisen på havnetunnelen har været omdiskuteret, og Bo Sandberg forventer, at forundersøgelsen kan være med til at give en mere nøjagtigt og opdateret vurdering af den samlede udgift.

- Der har været nævnt priser på 27-30 mia. kroner, men det lyder som Rolls-Royce-udgaver af projektet og er langt ved siden af, siger han og henviser til en analyse fra 2013, der er betalt af Transportministeriet og gennemført af Cowi.

Her vurderes den samlede nettoudgift at være på små otte mia. kroner.

Østlig Ringvej

Den østlige ringvej vil ifølge de nuværende planer gå fra Ryparken nord for København over Refshaleøen, Amager og ned til Øresundsmotorvejen.

Første del af første etape, ruten på Nordhavnsvej (grøn på kortet), er allerede i gang og forventes afsluttet i 2017 af Züblin. Anden del af første etape, Nordhavnstunnelen (mørkegrøn), er vedtaget, men finansieringen er ikke helt på plads endnu.

Den store anden etape (den stiplede linje) bliver nu undersøgt i en forundersøgelse. En Cowi-rapport fra 2013 vurderer prisen på denne del til at være små otte mia. kroner, når indtægter fra brugerbetaling og grundværdistigninger er medregnet.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109