Statslig stop-and-go af værste skuffe

| Af Hans Oluf Krog, formand for Asfaltindustrien og adm. direktør i Colas | Tip redaktionen om en historie

De statslige vejinvesteringer hindrer entreprenører i at foretage nødvendige investeringer, mener Asfaltindustriens formand

Mens det lysner for byggebranchen, sænker mørket sig over vejbranchen, hvad angår de statslige vejinvesteringer. De falder - igen - og kommer i 2018 til at ligge på et historisk lavt niveau.

Det er stop-and-go af værste og skadeligste skuffe. For det hindrer vejentreprenørerne i at foretage nødvendige investeringer i maskiner og fabrikker og i at uddanne og fastholde medarbejderne.

Løsningen er en moderne og langsigtet plan for vores infrastruktur, gerne på 10 år eller mere, som kan skabe vækst og arbejdspladser samt rammerne for en optimal udnyttelse af materiel og mandskab.

Vi ser landene omkring os bruge denne fornuftige løsning, men politikerne i Folketinget griber den ikke. I Danmark er vi i stedet præget af vægelsind og kortsigtet kamp om samfundets ressourcer. Og det har den konsekvens, at politikerne skiftevis trykker på stop- og go-knappen, så det går ud over en hel branche.

Rentable motorveje venter
Dansk Industris erhvervsklimaundersøgelse viser år efter år, at det virksomhederne ønsker sig mest, er bedre infrastruktur. Så hvorfor ikke give virksomhederne gode rammer til at skabe vækst og arbejdspladser?

Ifølge Vejdirektoratet ligger mange motorvejsprojekter klar. Lad mig blot nævne Nordhavnstunnel i København, Frederikssundsmotorvejen, motorvejsudbygning nord og syd om Odense og den tredje Limfjordsforbindelse.

Derudover er der samfundsmæssigt vigtige projekter som Femernforbindelsen, Storstrømsbroen og en Hærvejsmotorvej, som vi burde tage fat på.

De kommunale veje lider
Hvor statens motorveje er i nogenlunde god stand, men mangler udbygning, lider de kommunale veje af et milliardstort vedligeholdelsesefterslæb.

Derfor vil Asfaltindustrien i den kommende kommunale valgkamp sætte fokus på de kommunale veje ved valgmøder i Aarhus, Odense, Køge og Guldborgsund.

Ingen borgmester eller byråd skal være i tvivl om, at virksomhederne lægger vægt på transport og infrastruktur.

I alle de år, hvor Dansk Industris måling af de lokale erhvervsvilkår har fundet sted, har virksomhederne nemlig peget på transport og infrastruktur som dét væsentligste lokale erhvervsvilkår. Vigtigere end for eksempel skatter, afgifter og arbejdskraft.

Derfor er de godt 70.000 km kommunale veje vigtige vækstfaktorer! Og derfor kan det undre, at kommunerne ikke griber chancen og sætter turbo på investeringer i veje.

For ud over at skabe vækst, er det godt købmandskab. Som det er nu, sparer kommunerne sig fattige. Det koster nemlig to til tre gange så meget at rette op på en forfalden vej i forhold til at vedligeholde i tide. Manglende vedligeholdelse er derfor gift for samfundsøkonomien.

Grøn genbrugsasfalt
Lad os derfor investere i veje, vækst og arbejdspladser. Og lad os investere grønt i infrastruktur.

Nye veje, cykelstier, busbaner og p-pladser kan laves, så de dæmper støjen og har lav rullemodstand, og så bilerne bruger mindre brændstof. Vejene kan indrettes, så de forsinker regnvandets vej til kloakken og modvirker oversvømmelser efter monsterregn.

Og naturligvis skal der lægges grøn genbrugsasfalt, som bringer danske kommuner i front i den cirkulære økonomi.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Vækstpause: Teknikkæmpe vil først tjene flere penge

Indtjeningen har førsteprioritet i den nye strategi i Kemp & Lauritzen A/S, der blandt andet vil blive bedre til at sælge pakkeløsninger med alle de tekniske fag

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Forsinkelser udfordrer Femern-tidsplan

Bygherreselskabet på Femern-forbindelsen erkender, at det kan blive en udfordring at fastholde 2028 som åbningsår

Plus

Med nyt aftalesystem er rådgiveren ikke længere tillidsmand

Det bliver klarere, hvad rådgiveren skal levere til bygherren, når det nye AB-system træder i kraft næste år. Men tilliden er væk, mener FRI og Danske Arkitektvirksomheder

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Plus

Borgmester i Rebild undrer sig

Online Avis Arkiv
Plus

Nordjylland halter efter på erhvervsvenlighed

De nordjyske kommuner skiller sig ud og er samlet ikke ligeså godt placeret i Dansk Byggeris nye erhvervsvenlighedsanalyse som resten af de jyske kommuner

Portræt
Skarp konservativ tunge bliver minister

Plus

Nyt AB-system skal dæmme op for konflikter

Plus

Usædvanligt mange anonyme henvendelser til konkursbo

Kurator i konkursboet efter nedrivningsfirmaet Preben Hockerup A/S har iværksat undersøgelser i forbindelse med behandlingen af konkursbo

Video
Kæmpe gartneri bliver til betonfabrik og skurby

Elektroniske tavler skal afhjælpe problemer med anlægsarbejde

Ærø vil udnytte solen bedre

Better Energy vil etablere to store solcelleanlæg på øen

Udnyt dit tag i kampen mod ekstremt regnvejr

Plus

Kokkedal skal være globalt forbillede for vandhåndtering

I år vil et forskerhold pege på de dele af Danmarks største klimaprojekt i Kokkedal, der kan kopieres andre steder

Utzon tegner nyt museum: - En drømmeopgave for en arkitekt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Synkende Limfjordstunnel: Eksperter får ekstra tid til at finde en løsning

Et hold af internationale eksperter har stadig ingen løsninger på, at Limfjordstunnelen synker en smule hvert år

Plus

Borgmester i Frederikssund: - Vi fortsætter!

Frederikssund er glad for førstepladsen i Dansk Byggeris erhvervsvenlighedsanalyse

Plus

Iværksættere vil pakke huse ind i plastik

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

2

Debat
Hvor er byggebranchens Claus Meyer?

Plus

Græsset skal altid være grønnere

Renovering af Østerport Station

I 1897 blev Østerport Station opført som en midlertidig stationsbygning. I dag – godt 120 år senere – er den ved at blive nænsomt renoveret og moderniseret.

Plus

Entreprenør vil lave fodboldbaner som totalprojekter

J. Jensen-koncernen er gået ind på et nyt forretningsområde med etablering af boldbaner i Danmark og det øvrige Norden

Plus

Ollerup vender minus til plus i sidste regnskabsår

Entreprenørfirmaet, som nu er en del af Munck Gruppen, er tilbage på sporet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Seks spor er klar på østjysk motorvej

Vejdirektoratet indleder vvm-undersøgelser

DAGENS LEDER: Cirkulær økonomi kræver incitamenter

Projektgruppe vil have fart på cirkulær økonomi

1

Norden vil have fælles byggeregler – men ikke Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver

Plus

Hård konkurrence skyld i konkurser

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Brobyggeri skrider planmæssigt frem

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Nye rovere klar til byggepladsen

Nye kraftige gulvslibemaskiner til markedet

Byg bro mellem byggeriets parter – tværfaglige samarbejdsmodeller i byggeriet

Komfortkøling - frisk og behagelig temperatur!

Ribe og Esbjerg får europæisk besøg om emnet ejerskifte

Vi synes altid det er fedt at se løftegrej i brug...

Frøslev Træ ansætter ny salgs- og marketingchef

SF6-gas autorisationskursus

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

Den gode arbejdsplads er et fælles ansvar

Guide: Vær opmærksom på armaturets strålevinkel

FAKRO svarer igen

Idealcombi leverer vinduer til stort passivhus projekt i UK

Hvor er de funktionsbaserede brandkrav på vej hen?

Nye kabeltromler til fagfolk og seriøse gør-det-selv'ere

Brugervenligt og fleksibelt kamerasystem til lokalisering af emner

Vacu Stone Lift 10-19m

Frederik er udlært elektriker hos EL:CON i Grenaa

Nu fås Papiruld Iso-Let i BygMax

Planlæg din efteruddannelse nu og få et godt tilbud!

Sjølund er med i toppen, når det gælder valsning - specielt større profiler

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

ak83 arkitekter tegner butikker, ældre- og plejeboliger i forbindelse med A...

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik t...

Send til en kollega

0.245