23948sdkhjf

Husk at udvikle servicen, håndværkere

| Af Mads Teissøe, medgrundlægger, anmeld- haandvaerker.dk | Tip redaktionen om en historie

Danske håndværksvirksomheder har et højt fagligt niveau, men ikke alle er lige servicemindede. Bedre styr på servicemodellen giver modstandskraft til dårlige tider og kan åbne vejen for eksport, mener dagens debattør

Danske håndværksvirksomheder holder generelt et højt fagligt niveau i hævd. De mest fremsynede af dem er også servicemindede og sørger for, at deres kunder ikke blot får det stykke håndværksarbejde, de har betalt for, men også får en god helhedsoplevelse. En oplevelse hvor aftaler bliver holdt, og man respekterer hinanden. I går kårede vi de håndværksvirksomheder, der ifølge de vigtigste dommere overhovedet, kunderne, er Danmarks bedste.

Det skete ved awardshowet Årets Håndværker i Cirkusbygningen i København. Her afgjorde anmeldelser fra brugerne af smiley-ordningen anmeld-haandvaerker.dk, hvilke håndværksvirksomheder, der er Danmarks bedste. Kriterierne var godt fagligt arbejde, fair tilbudsgivning og god kundeservice.



Interessen for Årets Håndværker vokser år for år, både blandt håndværksvirksomhederne og i offentligheden, og det er der god grund til. Det er blevet let for forbrugere at dele deres erfaringer med en virksomhed på sociale medier. Derfor får flere og flere håndværksvirksomheder øjnene op for betydningen af både godt arbejde og god service.

Tjener flere penge
Hos anmeld-haandvaerker.dk kan vi ikke overraskende se, at de håndværksvirksomheder, som får de bedste bedømmelser, er dem, der har mest at lave. De tjener også flest penge. Det kan der være flere forklaringer på, men en af dem er, at god service giver flere kundeforespørgsler. Det giver mulighed for at satse på de mest attraktive opgaver, hvor høje faglige krav indsnævrer feltet af bydere og dermed tager toppen af prispresset.

Men selv om mange håndværksvirksomheder er begyndt at interessere sig for god service, er der også en del, som fortsat nøjes med at forlade sig på deres faglige kunnen. Det er en risikabel strategi. Den holder måske i dag, hvor der er nok at lave, faktisk så meget at mangel på kvalificeret arbejdskraft i nogen grad står i vejen for byggevirksomhedernes vækstambitioner.

Når udviklingen vender, vil tingene imidlertid se anderledes ud. Og hvor længe den aktuelle optur varer, ved ingen. Verden ser på mange måder mindre stabil ud end længe, og storpolitiske begivenheder kan hurtigt medføre usikkerhed om investeringer og dermed lægge kimen til ny økonomisk stagnation eller ligefrem nedtur.

Giv servicemodellen et eftersyn
Når konjunkturbarometeret af den ene eller anden grund peger nedad igen, vil en organisation med god service som en integreret del af forretningsmodellen være klædt langt bedre på til de dårligere tider. Det grundlæggende håndværk er der nemlig mange, som mestrer. Både herhjemme og uden for Danmarks grænser. Derfor er der rigtig god grund til at give sin servicemodel et eftersyn nu, mens der er økonomisk overskud til at udvikle virksomheden.

Men udvikling handler ikke kun om service. Nye markeder byder på uudnyttede muligheder for danske håndværksvirksomheder, og vi har et godt udgangspunkt. Dels i kraft af et højt fagligt niveau, dels i kraft af en dynamisk arkitektbranche, der sikrer masser af international interesse for Danmark. Tænk blot på navne og bygningsværker som Jørn Utzons operahus i Sydney, Johan Otto von Spreckelsens Menneskehedens Triumfbue i Paris eller Bjarke Ingels’ mange spektakulære projekter. Det betyder, at danske byggevirksomheder forbindes med kvaliteter som kreativitet, innovation og flotte løsninger.

Flere af finalisterne i Årets Håndværker, ikke mindst i kategorien Årets Husbygger, er allerede meget aktive i blandt andet Tyskland, så eksport er langt fra utopi for Danmarks dygtige håndværksvirksomheder. Måske er god kundeservice dansk byggeris næste eksportsucces.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt om navne

Plus

Licitationen 110 år
Flade tage og bro-kollaps

Plus

Licitationen 110 år
Ansvar er byggeriets stedbarn

Plus

Licitationen 110 år
Byggesjusk rammer både boliger og katedraler

Gårdhavehuse i Albertslund og det skæve tårn i Pisa er to sider af samme sag. I dagens afsnit af Licitationens 110 års jubilæumsserie ser vi på fejl og mangler gennem tiden

Debat
Byggeriet halter efter på digitalisering

"Vi har skubbet til grænsen for, hvad der kan lade sig gøre"

Nyhedsbrev

34.351 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Online Avis Arkiv

Nordjyder lagrer varme i Tibet

Arcon Sunmark er involveret i et pionerprojekt i den tibetanske by Langkazi

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

LICITATIONEN MENER: Svindel kan true opsvinget og danne grundlag for en ny finanskrise

Kæmpe kirkebyggeri har manglet byggetilladelse i over 130 år

Plus

Enhedslisten i Greve: Frivillige skal ikke pleje grønne arealer

Lokalpolitikeren fremhæver blandt andet sikkerhedsmæssige problemer

Ugens konkurser - uge 42

Ugens nye virksomheder - uge 42

Plus

El-installatør henter ansatte i industrien

Selvom hver tredje installationsvirksomhed angiver mangel på arbejdskraft som en udfordring for vækst, er der tegn på, at de bliver bedre til at øge staben

Plus

Ordrerne strømmer ind hos installatørerne

Den danske installationsbranche øger for femte år i træk den samlede omsætning

Endnu en byggegigant nedskriver

Rockwool lancerer ”nyt og revolutionerende” byggesystem

Rockwool søger typehusbyggere

International hæder åbner døren til Europa

Klar til næste skridt i ny Hørsholm-bydel

Plus

Licitationen 110 år
Meldekontorer lukket ned på stribe

De fleste brancheforeninger havde indtil for få år siden meldekontorer, hvor deltagelse i licitationer blev meldt ind

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Licitationen 110 år
Bestikkelse og returkommission - også i byggeriet

LICITATIONEN MENER: Stress presser arbejdspladserne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Debat
Åbent brev til Greve Kommune: Vil Greve frivilligt undergrave de grønne områder

Nyt om navne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Løn og produktivitet skal følges ad

Nyt om navne

Fremtidens fredning kan starte på Stevns

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Projektet "Ella Mariehjemmet" er afleveret

Ny kran til Per Aarsleff

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Produal DK Webshop

Smårumsløsninger til gulvvarme fra Pettinaroli!

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Sidste chance for at blive klar til AB18 & ABR18 - Tilmeld dig IKT-Leder uddannelsen nu!

Anerkendelse til trappefirmaet WOOD STEP

Man kan forvente kvalitetsmaskiner, når man handler med GreenTec - Michael Boldt Hansen

Større ledningsomlægning i forbindelse med opførelse af Letbanen

LANCERING af nyt produkt

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Ajour System inviterer kunder og interesserede til gratis seminar i Aarhus, Vejle og Odense

Din logistik specialist i Danmark

Vil du stå for salget af vores uddannelser eller være vores nye mødebooker?

Ekstra belysning til Mikroskop

EL-Service sætter Børnehuset Hyldebakkegård i nyt lys

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valb...

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed...

SnoerGlas laver komplekst glastårn på Christianshavn

Send til en kollega

0.261