Et eksempel fra virkelighedens verden: En husejer er i gang med at bygge sit hus om. I den forbindelse skal der installeres en varmepumpe. Tre firmaer byder på opgaven. Virksomheden Klokkerholm Smedje & VVS A/S er billigst, men vinder ikke opgaven. Forklaring: Kundens el-selskab kan give 52.000 i energisparetilskud, hvis kunden vælger Klokkerholm Smedje & VVS, men knap 73.000 i tilskud, hvis kunden vælger el-selskabets eget datterselskab til opgaven, der dermed bliver billigst på bundlinjen og vinder opgaven.
Derfor ringer indehaver af Klokkerholm Smedje & VVS, Jens Holdorf energiselskabet Sydenergi op for at høre, om han kan få samme tilskud.
- De ville ikke lade mig få samme tilskud, så jeg måtte opgive, at få ordren. Ved, at donere højere tilskud til egne datterselskaber, bruger energiselskaberne Energispareordningen til at holde andre ude af markedet. Det er simpelthen ikke i orden. Konsekvensen for mig er, at jeg mister kunder, siger han.
Klare retningslinjer
Jens Holdorf undrer sig over, at tilskuddet kan være forskelligt, når der er tale om det samme arbejde for den samme kunde. Han mener ikke, det er ordentlig omgang med forbrugernes penge, at tilskuddene forvaltes på den måde.
- Tilskuddene kommer fra penge, vi alle betaler over energiregningen. Derfor burde der med pengene følge et krav om, at det ansvarlige energiselskab, som administrerer ordningen, kun betaler for den billigste løsning. På den måde ville tilskuddet ikke variere så meget og vi ville stå lige i konkurrencen, siger han.
Jens Holdorf opfordrer derfor til, at der fra politisk hold opstilles nogle klare retningslinjer, så det bliver tydeligt, at se hvordan og i hvilket omfang, det er muligt for kunderne at få del i støtten.
Virksomhed går glip af ordre efter uklare regler
Energispareordningen varetages af energiselskaberne, der tilgodeser egne datterselskaber og dermed skaber unfair konkurrence, mener virksomhedsleder