23948sdkhjf

Nedetid på varmepumper reduceres med særlig teknologi

Med augmented reality skruer virksomhed tiden tilbage til fem minutter før fejlen opstod.

Augmented reality

Augmented reality er en teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd.
Man får et ekstra lag af information. Den ekstra information vil typisk ikke erstatte virkeligheden, men udvide den på en eller flere måder.

 

InnoBooster

InnoBooster investerer i projekter hos små og mellemstore virksomheder med op til 250 ansatte, iværksættere og entreprenante forskere.

Det Insero-ejede selskab Best Green, der arbejder på at udbrede varmepumperne til danskerne, har modtaget en bevilling på 230.250 kroner fra InnoBooster.

Pengene skal gå til et projekt, hvor man via augmented reality vil optimere fejlfinding og servicering af sine varmepumpeanlæg.

Sammen med en forskningsgruppe fra VIA UC vil Best Green udvikle en løsning, hvor et varmepumpeanlæg visualiseres helt ned på delkomponenterne, og der samtidig vises konkrete teknikker til servicering af anlægget.

- Forskergruppen fra Via University College skal udvikle teknologien og løsningen, mens vi leverer ufatteligt store mængder data fra vores varmepumpeanlæg og viden om varmepumperne, fortæller adm. direktør Simon Bak Kristensen.

Det overordnede formålet med projektet er at reducere serviceomkostninger og nedetid på anlæggene.

Reducerer nedetiderne
I forbindelse med projektet omdannes viden om varmepumper til brugervenlige guides, som gør serviceteknikerne i stand til at servicere varmepumpeløsningerne langt mere effektivt og professionelt.

- Det hele drejer sig om, at vi får konverteret de store mængder data fra vores varmepumpeanlæg til noget servicefolkene kan se og næsten røre ved, siger Simon Bak Kristensen.

Via augmented reality og AR-brillen, som serviceteknikeren ifører sig på stedet ved den defekte varmepumpe, kan han koble sig op med teknikerne hjemme i supportafdelingen og på den måde hente hjælp.

- Teknikerne på kontoret kan simpelthen se det samme som serviceteknikeren. Så kan der peges og fortælles. I brillen har serviceteknikeren også adgang til al den dokumentation og data om varmepumpen, som han måtte have behov for, forklarer Simon Bak Kristensen om augmented reality, der gør Best Green til lidt af en tidsrejsende.

- Når et anlæg er gået i stykker, så kan vi via augmented reality se hvad der er skete fem minutter før fejlen indtrådte. Det gør det langt nemmere at identificere fejlen, forklarer Simon Bak Kristensen.

Projektet løber fra den 1. marts 2017 til 31. juli 2017 og har et budget på 725.000 kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109