23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Folkeskoleelever bliver inddraget i skoleombygning

To københavnske folkeskoler deltager i et nyt projekt kaldet Byggeri som Læringsforløb, der blandt andet har til formål at introducere eleverne til, hvad de kan bruge deres undervisning til i praksis. Projektet ønsker kommunen at udbrede

Eleverne på to københavnske skoler får et særligt indblik i ombygningen af deres skole.



Ombygningen af henholdsvis Kildevældsskolen på Østerbro og Peder Lykke Skolen på Amager bliver nemlig inddraget i undervisningen som en del af Åben Skole-projektet, hvor Københavns Kommune forsøger at skabe mere samarbejde med erhvervslivet.



Projektet hedder Byggeri som Læringsforløb og går ud på, at eleverne bliver introduceret til byggeriets forskellige faser ved netop at knytte dem op på skolernes undervisningsfag.



På Kildevældsskolen indledte de i går designfasen med oplæg fra ombygningens rådgiver og arkitekt, Kant Arkitekter.



Eleverne får ejerskab

I designfasen skal de selv prøve kræfter med at måle, skalere, planlægge, designe og indrette deres nye spiseområde som led i ikke mindst matematikundervisningen.



Det sker frem til uge 10. I uge 17 kommer Dansk Arkitektur Center ind over og sætter fokus på et uderum, og senere er andre delforløb på tegnebrættet.



Målet med Byggeri som Læringsforløb er, at eleverne skal få indblik i, hvordan det, de lærer i skolen, kan bruges i praksis, og at flere af dem i fremtiden vælger en erhvervsuddannelse.



Samtidig får eleverne mere ejerskab til byggeprojektet, og byggeriet lever i højere grad op til elevernes ønsker og behov, lyder det fra Københavns Kommune.



- Mens ombygningerne af skolerne står på, er de til en vis grad en gene. Vi har derfor sat fokus på, hvordan vi kunne gøre sådan, at de ikke kun er det, men at de også kan bruges til noget positivt for eleverne, fortæller Thomas Geiker, læringskonsulent i Københavns Kommune til Licitationen - Byggeriets Dagblad.



Som fod i hose

Han påpeger, at kommunen har gode erfaringer med Åben Skole. Konceptet er med til at motivere eleverne, fortæller han og stiller spørgsmålet:



- Og hvorfor gå ud og finde samarbejdspartnere, når de allerede er på skolen?



Desuden understreger han, at undervisningen passer "som fod i hose" til byggeriets faser, og han fortæller, at kommunen gerne vil sætte meget mere fokus på de forskellige uddannelsesmuligheder.



- I København sakker vi ikke mindst bagud på erhvervsuddannelserne, siger han og betegner Byggeri som Læringsforløb som en "fremragende mulighed" for at introducere eleverne til mulighederne med en erhvervsuddannelse i bagagen. 



Projektet har Københavns Kommune en ambition om at udbrede til andre skoler.



- Det er i hvert fald vores ønske, siger Thomas Geiker og understreger, at der er tale om et tilbud til skolerne.



Et tilbud, der ikke kun gælder skoler, som står overfor en renovering eller ombygning.



- Det her kan laves på alle slags byggeprojekter, fremhæver han og henviser til, at hvis der i nærheden af en skole eksempelvis er ved at blive gennemført et parkprojekt eller andet, så kan eleverne blive knyttet op på det.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141