Da det 56 tons tunge tunnelborehoved på maskinen Tria blev hejst op gennem skakten og bort fra den underjordiske byggeplads ved Halmtorvet i København mandag eftermiddag, var det ikke kun en tung maskine, som metrobyggeriet tog afsked med.
Begivenheden markerede afslutningen på hele borearbejdet af de to gange 15,5 km lange tunneler, som begyndte i 2013, og dermed en af de mest krævende dele af det enorme anlægsprojekt. En milepæl af de helt store.
- Det er en af de sværeste og teknisk mest udfordrende elementer af byggeriet, som projektet er kommet i mål med. Og dermed er en af de største risikofaktorer for tidsplanen også væk, siger adm. direktør Henrik Plougmann Olsen i Metroselskabet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Vi er rigtig godt tilfredse med, at vi har gennemført projektet inden for den aftalte tidsramme. Det viser også, at på trods af vanskeligheder, så har vi leveret, og vi glæder os til at gøre resten af projektet færdigt, siger driftsdirektør i Copenhagen Metro Team (CMT), Sigurd Nissen-Petersen.
Henrik Plougmann Olsen er også godt tilfreds med den fremdrift, der har været på borearbejdet.
- Efter vi fik sat de faste rammer for at arbejde i døgndrift i 2014, er tidsplanen blevet fuldt, siger han.
Da borearbejdet gik i gang i 2013, havde metroen en forventet åbning i december 2018, men den tidsplan blev i 2014 revideret i en ny kontrakt mellem bygherren og hovedentreprenøren på grund af forsinkelser, så åbningen nu er sat til juli 2019. Forsinkelserne skyldtes blandt andet, at støjklager fra naboer fik byggearbejdet til at gå i stå.
Aftale skal snart bære på plads
Tidsplanen med åbning i sommeren 2019 gælder stadig, men er truet af de igangværende forhandlinger med CMT. Metroselskabet konstaterede i efteråret, at apteringsarbejdet på flere af stationerne stod stille og vil have hovedentreprenøren til at sætte tempoet op.
CMT er dog kommet i likviditetsproblemer og vil have udbetalt en del af det samlede efterkrav, der løbende er steget til cirka syv mia. kroner ud over de 23 mia. kroner, som kontrakten lyder på.
Metrodirektør: Stor risikofaktor er væk
Mandag blev det fejret, at tunnelboringen på Cityringen er afsluttet. Forhandlinger med hovedentreprenør vil afgøre, om projektet kan undgå yderligere forsinkelser