23948sdkhjf

Entreprenører ønsker mindre bøder i driftsudbud af statsveje

12 entreprenører har taget imod muligheden for at komme med input til Vejdirektoratets nye store driftsudbud, der bliver udgivet til foråret. De ønsker blandt andet mindre bøder og afklaring på omsætningsgarantien af de enkelte entrepriser
I december 2016 sendte Vejdirektoratet for første gang udbudsmaterialet på driften af statsvejene ud i en foreløbig udgave, så virksomhederne havde en god måned til at komme med spørgsmål og kommentarer til materialet, inden det bliver endelig offentliggjort. 12 entreprenører har benyttet sig af muligheden i høringsperioden og er kommet med cirka 80 kommentarer, spørgsmål og forslag til forbedringer af udbudsmaterialet.

Blandt de gennemgående emner i de 80 henvendelser var et ønske om lavere bøder for overtrædelser.

- Der var få henvendelser om bodsstørrelse, men dem, der var, fyldte til gengæld rigtigt meget. Vi er ikke interesserede i store bodsstørrelser, men samtidig er vi nødt til at have nogle håndtag til at regulere, hvis aftalerne i kontrakten ikke bliver overholdt. Men det er et af de punkter, som vi kigger på, inden det færdige materiale bliver sendt ud til marts, siger Michael Ebbesen, der er områdechef for drift og vedligeholdelse i Vejdirektoratet, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Rammebeløb ukendt
Desuden ønsker virksomhederne en afklaring på størrelsen af den omsætning, de vil være garanteret på hver af de 43 entrepriser, som driftsudbuddet indeholder, hvilket i øjeblikket er udfordret af, at den økonomiske ramme for hele driftsudbuddet ikke er på plads endnu. Rammen anslås til at være på mellem 350 og 400 mio. kroner. Herudover går flere henvendelser fra høringsmaterialet på de sociale klausuler, som Vejdirektoratet ønsker at implementere, herunder en præcisering af antallet af lærlinge og på hvilke entrepriser det vil være påkrævet. I hvilket omfang henvendelserne får indflydelse på det endelige udbudsmateriale er for tidligt at sige.

- Vi er meget åbne for at samarbejde med entreprenørerne, også på et tidligt stadie, men vi kommer ikke til at rette ind på alle bemærkninger. Vi er stadig en driftsherre, som skal stå for en effektiv drift, siger Michael Ebbesen.

Gode erfaringer
Det er første gang, at Vejdirektoratet sender materialet ud i en foreløbig udgave, og erfaringerne fra debuten har hidtil været gode.

- Vores formål med driftsudbuddet er at sørge for, at det overordnede vejnet også fremover bliver passet på bedst mulig vis og til de skarpeste priser på markedet. Altså at få bedre vej for pengene, simpelthen. Og her er vi altid åbne over for gode ideer og forslag fra de entreprenører, der står med opgaverne i dagligdagen ude på vejene, siger Michael Ebbesen, som siger, at der er "en god mulighed for, at Vejdirektoratet vil benytte sig af tilgangen i fremtiden".

Udbuddet omfatter i første omgang den løbende drift af statsvejene. Værdien af de enkelte entrepriser vil ligge på mellem 2 og 50 millioner kroner årligt. Det endelige udbudsmateriale lægges på Vejdirektoratets Leverandørportal i marts 2017.

Høring om driftsudbud
Høringsperioden for Vejdirektoratets driftsudbud af statsvejene er netop afsluttet. 12 entreprenører henvendte sig med cirka 80 kommentarer, spørgsmål og forslag. De overordnede emner er:
Sociale klausuler: En afklaring af i hvilket omfang og på hvilke af de 43 entrepriser, der vil blive stillet krav om lærlinge.
Kommentarer til garanti for omsætning på aftalen: En præcisering af hvor stor en omsætning, der kan garanteres på entrepriserne.
Responstid (afhjælpningsfrister): En afklaring af hvor hurtigt den vindende entreprenør skal kunne rykke ud og håndtere en driftsopgave som eksempelvis et påkørt vejskilt.
Kontrol og bod: En afklaring af hvilke kontrolmodeller Vejdirektoratet vil benytte sig af samt et ønske om, at eventuelle bøder bliver mindre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.268