23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportministeren tøver med løfte om flere penge til veje

Ole Birk Olesen (LA) vil gerne øge rammen for offentlige investeringer, men vil ikke love den ønskede milliard-indsprøjtning
















Et højt investeringsniveau







































Transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) erklærer sig parat til at se på erhvervslivets ønsker om et markant løft af den danske infrastruktur og bedre planlægning af store vejprojekter. Men ministeren vil ikke love flere penge til området her og nu. Det siger ministeren til Licitationen - Byggeriets Dagblad, efter store dele af erhvervslivet har efterlyst en milliardinsprøjtning til den danske infrastruktur, som er hårdt presset af stigende trafikmængder. Som beskrevet i Licitationen i går, vurderer DI Transport, at der er behov for yderligere 60-90 mia. kroner til forbedring af veje og kollektiv transport frem mod 2030. - Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen i forbindelse med de politiske forhandlinger om løsning af udfordringerne frem mod 2025 ønsker at finde grundlag for at øge rammen for de offentlige investeringer. Når det er sagt, så har vi altså arvet en investeringsudfordring fra SR-regeringen, som på nuværende tidspunkt gør det meget svært at igangsætte nye initiativer, siger Ole Birk Olesen. Han henviser til, at det i VLAK-regeringsgrundlaget fra november fremgår, at der i de kommende år er meget begrænset plads til nye store transportinvesteringer, hvis der ikke bliver tilvejebragt flere midler til området. Transportministeren vil dog ikke umiddelbart love at bruge 3,5 mia. kr., som foreløbig er tilbageført til Infrastrukturfonden, til eksempelvis motorvejsprojekter. Pengene er tilbageført, fordi en række projekter fra en tidligere politisk transportaftale fra 2009 er gennemført billigere end oprindeligt budgetteret. - Vi har fortsat et meget højt investeringsniveau, som betyder, at vi ikke kan sætte nye store projekter i gang. På den baggrund foreligger der heller ikke konkrete planer for anvendelsen af de tilbageførte midler, siger Ole Birk Olesen. Den såkaldte grønne forligskreds mellem partierne V, LA, K, S, DF, RV og SF har for nylig aftalt at igangsætte en VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse. Regeringen er også er blevet enig med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om at igangsætte undersøgelser af en ny midtjysk motorvej. - Det har vi jo gjort, fordi vi mener, at det er nogle gode og nødvendige projekter, som vi ønsker skal undersøges nærmere. Hvorvidt de midler, der er tilbageført, i fremtiden skal anvendes til eksempelvis en realisering af Hillerødmotorvejens forlængelse og en ny midtjysk motorvej afhænger bl.a. af resultaterne af undersøgelserne og af det fremtidige økonomiske råderum, siger ministeren og tilføjer: - Når undersøgelserne om to-tre år er færdige, har vi fået udarbejdet det grundlag, som er nødvendigt for, at vi politisk kan tage stilling til projekterne. Anlægsbranchen, herunder Asfaltindustrien, har gentagne gange rejst kritik af manglende langtidsplanlægning, når det gælder statslige infrastrukturprojekter. Den såkaldte ’stop-and-go’ politik på området medfører ifølge anlægsentreprenørerne store meromkostninger, fordi det gør det vanskeligt for virksomhederne at planlægge, og de dermed hyppigt skal afskedige og genansætte medarbejdere. Ministerens svar på kritikken lyder: - Jeg har fuld forståelse for branchens bekymring og er også lydhør over for forslag til, hvordan vi kan skabe de bedst mulige arbejdsvilkår. Dette vil jeg få mulighed for at høre nærmere om, når jeg i det nye år skal mødes med Asfaltindustrien.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14